(a) De worsten die of met of op hout, houtkrullen of moutmot gerookt worden
OF
(b) worsten die gerookt worden met gedroogde zwarte thee en ongekookte rijst, vermengd met specerijen.

Worsten worden tegenwoordig ook vaker thuis in de eigen rookoven gerookt, daarvoor is het handig om te weten welke houtsoorten hiervoor bruikbaar zijn.

() Natuurlijk is het eerste automatische antwoord, door de worsten te roken met hout, houtkrullen of houtmot.

"Koop het hout, krullen of mot bij gespecialiseerde kookwinkels of zorg zelf voor een leuk perceeltje. Je hebt verschillende soorten: beuk, eik, pecan, esdoorn, hickory, kers, mesquite en appel. Diverse fruitsoorten doen het goed en geven weer net een ander tintje smaak aan de bereiding."(uit de bron)

()Er is echter nog een andere methode.

"De Chinezen gebruiken een ander rookmedium: gedroogde zwarte thee en ongekookte rijst, vermengd met specerijen. Dit geeft ook duidelijk een rooksmaak, maar toch net iets anders."(uit de bron)

<> Je kunt niet elke houtsoort voor elke soort vlees gebruiken, hieronder een lijst:

Houtsoorten te over die bruikbaar zijn voor het roken van worsten
"Welke houtsoort kan ik waarvoor gebruiken? (uit de bron)
Rundvlees: Hickory,Beuken, Eiken, Red Ceder, Wijnvaten, Whiskyvaten
Varkensvlees: Hickory, Beuken, Appel, Kersenhout, Pruimenhout, Walnotenhout, Whiskyvaten
Lamsvlees: Appelhout, Kersenhout, Pruimenhout, Walnotenhout, Beuken
Vis: Hickory, Maple, Beuken, Eiken gemengd met andere soort
Gevogelte: Hickory, Beuken, Eiken gemengd met andere soort, elzenhout
Wild: Hickory, Beuken, Eiken gemengd met andere soort, Red Ceder, Whiskyvaten, Appelhout, Kersenhout, Pruimenhout, Walnotenhout."

Antwoord
op je vraag is dat er twee manieren zijn om worsten die lekkere rooksmaak te geven.
()volgens de alom bekende manier > roken op hout , houtkrullen of houtmot en
()door een ander rookmedium te gebruiken ~ zoals de Chinezen doen ~ met zwarte thee en ongekookte rijst, vermengd met specerijen.

Er zijn veel soorten worsten , je zult ze per stuk moeten bekijken om de goede te achterhalen . Zie de lijst. (bron2)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De soorten die op hout gerookt zijn. Bijvoorbeeld Friese droge worst van Weidenaar.
Amadea