Mijn vriendje houdt niet van groenten. Hij zegt dat vitaminepillen genoeg zijn, is dat waar?

Volgens mij heb je ook genoeg groenten nodig voor je gezondheid, hij beweert dat vitaminepillen voldoende zijn. Klopt dat? Iemand tips om hem groenten te laten eten?

13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Volgens het Voedingscentrum niet, maar ze geven er niet echt een reden voor.

"Het beschermende effect van groente en fruit is niet toe te schrijven aan één bepaalde groente- of fruitsoort of één bepaald bestanddeel. Ook is het effect van bepaalde stoffen mogelijk groter in combinatie met andere. Dat is tevens de reden dat vitaminepillen groente en fruit nooit kunnen vervangen. Variatie met soorten groenten en fruit is belangrijk omdat er grote onderlinge verschillen zijn in de samenstelling. Door te variëren krijgt het lichaam veel verschillende bioactieve stoffen binnen. Om zoveel mogelijk voedingsstoffen te behouden, is het van belang groente en fruit niet te lang te bewaren en groente zo kort mogelijk te koken in weinig water."

Een belangrijke reden waarom groente ook goed is om te eten, is omdat het vezels en vocht bevat. En je kan je maag goed vullen, zonder dat je meteen veel calorien binnenkrijgt.

Hoe je zorgt dat hij meer groente gaat eten: een goed kookboek kopen dat zich richt op groente. Groente kan zo ontzettend heerlijk zijn, alleen heeft niet iedereen van huis uit geleerd hoe je groente echt lekker kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In groente en fruit zitten vezels. Die hebben we nodig om onze darmwerking optimaal te houden. Dat lossen vitaminepillen niet op.
Onontbeerlijk dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pers het sap uit de groentes en meng het met fruitsap. Zorg dat het fruit overheerst, anders drink hij het misschien niet. Zo komt hij toch nog aan z'n groentevitaminen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit niet overdreven? Zij is zijn vriendin niet zijn oma die alles verzorgd.
rebecca
13 jaar geleden
hij is geen peuter meer neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik mag het dan wel verkeerd verwoord hebben maar smoothies met groenten kunnen best lekker zijn.
rebecca
13 jaar geleden
dat is idd wel lekker ja :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 1 groente door een fruitsmoothie doet, proef je het vaak niet. En dan krijg je toch wat extra groente binnen, hartstikke handig. Je kan zo een halve krop sla erdoor heen doen zonder dat je het merkt.
Vitaminepillen bevatten de belangrijkste bouwstoffen die we nodig hebben uit groenten. In zoverre heeft hij gelijk. Vezels kun je ook uit een andere bron krijgen, bijvoorbeeld uit volkorenbrood. Het kan wel zijn dat groenten nog meer belangrijke voedingsstoffen bevatten die wij (nog) niet kennen. Die krijgt hij in ieder geval niet binnen als hij geen groenten eet. Je vriendje ontkent in ieder geval niet het belang van gezond eten. Dat is al meer dan je van veel andere mensen kunt zeggen. Waarom wil je hem zo graag groenten laten eten? Ben je bang voor zijn gezondheid, of wil je dat hij hetzelfde eet als jij/iedereen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal, vitaminepillen zijn een aanvulling. Hij zal dus ook echt wat groente moeten eten om aan genoeg vitmaninen te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitaminepillen zijn een goede aanvulling. Het is gewoon belangrijk om goed te eten, maar uit alleen eten krijgen we niet genoeg vitamines en mineralen binnen. Voedingssupplementen zijn dus erg belangrijk om te nemen! Het is belangrijk dat je geen synthetische vitamines neemt maar natuurlijke vitamines en mineralen. Dit kan je terugvinden op het etiket. (Bijv. het TopPharm assortiment is erg goed. Als basis kan je dan bijvoorbeeld Super Multi nemen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, absoluut niet!

Toegevoegd na 9 uur:
Ik geloof in de Bijbel en dat wij geschapen zijn door God. Hij heeft dus ook ons eten geschapen, en volgens het boek dat heet Gezond eten en drinken op basis van de Bijbel, wat ik nu aan het lezen ben. Kun je het allerbeste het eten eten wat onbewerkt is, dus alles zo puur mogelijk, dus veel verse groente en fruit, ook noten granen en honing zijn erg gezond. De welvaartsziekten komen vaak door ongezond eten en drinken, en heet dus niet voor niets welvaartsziekten.
Op een eiland waar ze zo'n 50 jaar geleden nog heel primitief leefden omdat ze weinig contact hadden met de rest van de wereld, kenden de mensen geen kanker en suikerziekten en dergelijke, ze aten ook geen luxe dingen daar was ook geen geld voor, totdat er een grondstof werd ontdekt op dat eiland en de mensen werden rijker en konden zich luxere dingen permitteren. Nu na onderzoek kreeg men daar ook te maken met kanker en suikerziekten en dergelijke. En er is ontdekt dat men door het andere voedsel dus meer ziekten kregen. Het luxe eten, zoals snoep koek enz.
En pillen zijn dus in mijn ogen juist helemaal niet goed. Vers eten is het allerbeste, eten zoals het eten voor ons is gemaakt.
Zie ook het boek Gezond eten en drinken op basis van de Bijbel geschreven door dr rex. russell
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen onderbouwing bij zit, kan niemand echt iets met zo'n antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke heb je gelijk ik zal er even wat aan veranderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het een heel goed antwoord.
van mij had je God er niet bij hoeven halen, het is gewoon zo dat je het beste zo min mogelijk bewerkte etenswaren kunt eten, als je gezond wilt blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja leg alleen mijn antwoord uit en zo zit het in elkaar geloof ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch dankje pokemon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat onderbouwen vind ik niet nodig, want iedereen met gezond verstand weet dat je gelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je eens, rietje en pokemon. plus 1
als je zegt "mijn vriendje" dan ga ik er van uit dat jullie verkering hebben en nog thuis wonen.
Blijf jij lekker gezond eten en laat hem zoals hij opgevoed is eten
tegen dat jullie samen gaan wonen heb je hem er vast wel van overtuigd dat groente, fruit en vooral afwisseling heel belangrijk zijn om gezond te blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje
mijns inziens kun je nooit voldoende verse groenten eten, wat je zeker ook nooit terug kunt vinden in vitamines - en/of preparaten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er staat vaak op het potje dat het geen normale voeding vervangt..

En ook:
Wie niet gevarieerd of heel weinig kan eten (bijvoorbeeld door ziekte), kan voor de zekerheid een multivitaminepil met niet meer dan de ADH slikken. Het is altijd beter om gezond te eten. Eten en drinken bevatten namelijk veel meer nuttige stoffen dan vitamines en mineralen alleen. Een vitaminepil kan een ongezond eetpatroon dan
ook niet compenseren.