Hoe voorkom je op natuurlijke wijze dat zelfgebakken brood snel oud wordt?

Is daar een ingredient voor dat iet chemisch is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K
crispy
4 jaar geleden
In de regel heet dat ingrediënt "vet".

Antwoorden (2)

Zelfgebakken broden worden sneller oud dan broden van de bakker, doordat de bakker gebruik maakt van zogeheten ‘broodverbetermiddelen’. Dit zijn samengestelde grondstoffen, die het brood langer vers houden.

Een natuurlijke broodverbeteraar die door hobbybakkers gebruikt wordt en maakt dat zij zeggen dat hun brood langer vers blijft is lecithine.
Per 500 gram meel voeg je 1 theelepel lecithinepoeder toe.

Wat je bovendien kunt doen om jouw zelfgebakken brood langer vers te houden: bewaar het in een speciale broodzak die je in een luchtdicht afgesloten doos op kamertemperatuur laat staan. Zorg ervoor dat die doos schoon en fris is, dus zonder kruimels en condens. Door de luchtdichte afsluiting droogt het brood niet uit.
Amadea
4 jaar geleden
Broden die je bakt met zuurdesem worden minder snel oud.