is eten in een zak uit de winkel steriel?

Bijvoorbeeld snoepjes uit de winkel moeten helemaal schoon zijn, dus zitten luchtdicht verpakt. Maar zijn ze ook helemaal steriel? Geen enkele bacterie?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
Ritsuka
3 jaar geleden
Niet steriel, maar voeding word wel gecontroleerd dat het onder een bepaalde standaard valt.
crispy
3 jaar geleden
Een zak afbakbroodjes, dat kan gerust gaan schimmelen als je dat lang genoeg laat liggen. En wat dacht je van groenten dat in zakken verpakt zit, dat is absoluut niet steriel.
SentWierda
3 jaar geleden
Waarom zou je -in het algemeen- bang zijn voor bacteriën? Of waarom zou je er een hekel aan hebben? Bacteriën hebben meestal een positieve uitwerking, zowel op voeding als op de mens.

Antwoorden (1)

Nee, die zijn zeker niet steriel. Maar de condities zijn zodanig dat bacteriën en gisten/schimmels niet kunnen groeien.
In bijv. snoep zit zoveel suiker dat het product te droog is (lage wateractiviteit) voor groei en/of bederf. Bij chips is ook de lage Aw (wateractiviteit) de conserverende factor maar dan door zout. Vers gesneden groenten en verpakt vlees & vleeswaren zijn onder aangepaste gassamenstelling verpakt: de zuurstof is eruit gehaald waardoor bacteriën niet (of zeer langzaam) kunnen groeien.
Ook jam, frisdranken en fruitconserven zijn niet steriel: deze producten zijn wel gepasteuriseerd om de gisten en schimmels te doden maar bacteriën kunnen er nog in zitten. Maar deze producten zijn te zuur voor bacteriegroei.
Er zijn dus verschillende technieken om producten lang(er) houdbaar te maken zonder dat een product helemaal steriel hoeft te zijn: lage wateractiviteit (door zout, suiker of drogen), lage pH (=zuur), koelen en diepvriezen.
Utrecht
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Prachtig antwoord!
Luchtdichte verpakking is dus ook niet nodig, zoals VS suggereert.