Eigenlijk is er tegenwoordig alles wel light te vinden. Als ze het in de supermarkt niet hebben dan wel in een natuurwinkel. Maar pas op met het eten en drinken van teveel light producten, want hier zit een vervanger van suiker in Sorbitol. HIer ga je van aan de diarree.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk bijna alles wat niet uit pakjes en zakjes komt (tomatenketchup bevat ook veel suiker).
Maar chocolade, ijs, gebak het is allemaal suikervrij te krijgen. Tegenwoordig is het voor diabetici niet zo strikt meer als vroeger, dus als je dit vraagt omdat je iemand met diabethes op de koffie krijgt, vraag hem/haar hoe strikt er aan gehouden moet worden. suikervrij gebak is een stuk minder lekker dan een gewone appelflap
anneliez
13 jaar geleden
Via deze site kun je hierover veel te weten komen.
Kijk uit, want lang niet alle lightproducten zijn voor diabetici goede producten.

Drinken:
tomatensap, rivellablauw. Koffie thee, Weinig alcohol.

Bij een dietiste is een voor iedereen aan te bevelen dieet te krijgen. Als iemand al insuline spuit, kan meestal redelijk normaal worden gegeten, omdat er een aantal keren, meestal twee keer per dag ""geprikt"" moet worden om te bepalen hoeveel insuline moet worden bijgespoten. Overdreven veel suikers en zetmeel vermijden.

Bij de huisarts zijn standaardlijstjes met voedingsmiddelen voor diabetici. Mogelijk ook bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebak,snoep,chocolade,ijs en vele soorten limonade. Maar als ervaringsdeskundige(al 27 jaar diabetes) ben ik daar niet zo kapot van. Behalve sorbitol,bevatten ze ook vaak veel vet. Als je normaal , dus met mate ,eet mag je rustig niet suikervrije producten eten. Breng eens een bezoek aan een diabetes consulente die kan er veel over vertellen,zeker meer dan de gemiddelde huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een diabeet mag en kan alles eten..ook suikers..dat moet zelfs.

Hij/zij dient echter wèl de hoeveelheden koolhydraten in zijn/haar voedselinname te berekenen en, als hij/zij insuline spuit, de in te spuiten hoeveelheden daarvan aan te passen.

Elk mens haalt zijn/haar energie voor c.a. 50% uit suikers, voor 35% uit vetten en voor 15% uit eiwitten.

Dit geldt dus ook voor diabeten.

Het niet nemen van suikers is een al heel lang verouderde opvatting welke zelfs nu nog af en toe nog de kop opsteekt.

Light producten zijn wèl goede vervangers van suiker om het te zwaar worden tegen te gaan..als ze maar met mate worden geconsumeerd.

De zoetstoffen daarin worden er namelijk van verdacht kankerverwekkend te zijn. Het is echter nooit bewezen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds kort zijn we bijna expert op het gebied van suikervrije producten aangezien onze dochter (3) sinds maart dit jaar diabetes heeft.

qua limonade zonder suiker en geen koolhydraten:
- sisi water (in orange en strawberry)
- cristal clear (verkrijgbaar in verschillende smaken)
- slimpie (siroop)
- splash (van 7up, lemon en orange)
- heel simpel: water

Verder moet je qua light producten goed op de verpakking kijken. Niet alle light is goed voor je. Bijv. cola en sinas wel, maar in dubbelfris zitten bijv. wel weer koolhydraten.
En ook niet alle zoetstoffen kan je onbewerkt nuttigen.

Je mag als diabeet natuurlijk wel koolhydraten, maar ik neem aan dat je een dieet hebt en je daar een beetje aan moet houden, qua richtlijn. Onze dochter heeft bijv. wel tussendoortjes, maar die moet onder de 14 koolhydraten blijven. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit.

Van eten kan je bijna alles wel eten. Je moet oppassen met geparneerde dingen, daar zitten vooral veel koolhydraten in. In banaan, ananas en druiven zitten ook veel koolhydraten. Je moet maar eens een uurtje extra uittrekken in de supermarkt ;)
Maar bijv. worst, kaas, rauwkost, vlees en de meeste groentes zitten geen koolhydraten. Die kan je dus gewoon eten (in normale mate natuurlijk).

Sommige fruitsoorten kan je bijv. meer van eten dan andere. Bijv. aardbeien, daar zit in een schaaltje 5 koolhydraten. Als je bijv. een appel neemt zonder schil is deze 14 koolhydraten (met schil 16).

Schiet me nog te binnen, via het voedingscentrum (zie link) kan je een boekje kopen (rond de 7 euro) en daar staan 1600 producten in met de bijbehorende koolhydraten. En dat is erg handig!

Natuurlijk kan je ook wel eens een gebakje eten, maar dan moet je oppassen dat je niet ook nog eens andere lekkernijen erachteraan eet (trouwens geen suikervrij, want dat is heel erg vet). Of je moet extra bijspuiten.
Bijv. voor onze dochter passen we daarvoor op, ze moet al 4x per dag spuiten. Als je dan ook nog extra moet spuiten is dat erg sneu. Ze gaat er overigens best goed mee om, beter dan ons.

Heel veel sterkte en succes. Het is nogal een ommezwaai. Leren leven met diabetes. Het is te doen, alleen moet je vooral opletten wat je eet/drinkt. Heel vervelend natuurlijk dat je niet meer zomaar alles kan eten wat je wilt. Als je een poosje verder bent weet je niet beter. En wat ik wel vindt... mensen met diabetes leven wel heel erg gezond! Juist omdat ze niet meer alles zomaar kunnen eten, eten ze heel verantwoord.