Wat gebeurt er wanneer je yoghurt maakt van gekookte verse melk van de boerderij?

Ik weet of men vroeger de melk eerst kookte en of je er ziek van kunt worden.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
Misschien gewoon de koeienmelk laten aan de kalfjes.
Voor de mens is het nergens goed voor en de voedingsstoffen die er in zitten kunnen we makkelijk op een diervriendelijk manier bekomen.

Antwoorden (2)

Je moet de melk beslist niet laten koken. Daarmee dood je de bacteriën in de melk en die zijn juist nodig voor het fermentatieproces om van melk yoghurt te kunnen maken. Dus met gekookte melk kun je geen yoghurt maken.

De melk van te voren verhitten tot net onder het kookpunt kan wel. Daarna laten afkoelen tot ongeveer 40 graden voordat je met de yoghurtbereiding begint.
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Als je melk verhit tot boven 70 graden noemen we dat Pasteuriseren. Ook dan zijn alle bacteriën gedood. Maar verse melk van de boerderij, daar zitten zo goed als geen bacteriën in hoor. En die er wel in zitten laten de melk verzuren, en dan heb je nog steeds geen yoghurt.
Het antwoord kan heel kort en simpel zijn: dan krijg je yoghurt.
Of bedoel je iets anders te vragen? Als je de melk kookt i.p.v. verhit tot 10 of 20 graden onder het kookpunt, dan zal de yoghurt anders smaken. Zoals ook gekookte melk anders smaakt dan rauwe of gepasteuriseerde melk.