Waarom zitten er meer kcal in een onbereide pannenkoeken mix?

Ik heb een pannenkoeken-mix gekocht waar je zelf nog melk aan moet toevoegen. Op de achterkant staat dat de mix onbereid meer kcal bevat. Terwijl de mix, bereid met melk, minder kcal bevat. Hoe kan dat? Waarom bevat een bereide pannenkoeken-mix minder kcal?

een jaar geleden
1.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Bereid is verdund met melk.
Thecis
een jaar geleden
Dit kunnen waarschijnlijk 2 dingen zijn (een foto zal dat wellicht kunnen ondesteunen).
1. Wellicht dat de eenheid veranderd (de een per 100 gram, de ander per portie).
2. Wellicht dat melk per eenheid minder kcal bevat dan het meel. Dan "verdun" je het meel waardoor het per 100 g minder kwaliteit bevat.
Ik denk dat optie 2 het meest waarschijnlijk is.

Antwoorden (2)

De onbereide mix is een poeder van (bijna) puur graan.
Melk bestaat voor 90% uit water. Dus als je de mix bereid met melk, verdun je dus feitelijk alles.
Utrecht
een jaar geleden
Omdat de kcal worden gegeven per 100 gram.

100 gr onbereide pannenkoekenmix is 100 gr poeder
100 gr bereide pannenkoekenmix is maar een deel poeder en een deel melk

In 100 gram bereide pannenkoekenmix zit dus veel minder poeder, dus ook minder kcal.

Zou je het hele pak gebruiken, dan is inderdaad een heel pak bereid met melk meer kcal dan een heel pak onbereid poeder. Maar de voedingswaarden worden altijd gegeven per 100 gram, zodat je eenvoudig verschillende producten kunt vergelijken, ook als in het ene pak 350 gram zit en in het andere pak 400 gram of 500 gram.

Het kan ook nog zijn dat ze met 'bereid product' de gebakken pannenkoek bedoelen, waar dus ook de gebruikte boter of olie om in te bakken al is meegerekend. De topping die je op de pannenkoek doet is in elk geval niet meegerekend. Dus als je de pannenkoeken hebt gegeten heb je sowieso meer kcal binnen dan op het pak staat.
een jaar geleden