Wat maakt verse (Belgische) frituurfrieten vaak zo anders van smaak dan thuisgemaakte?

Deze week toch nog eens frietjes gaan eten in een frituur in een dorpje niet ver van mijn huis. De vermelding "handgeschilde aardappelen" en "ambachtelijk" haalden me over de schreef. Nu viel het me weer op: ondanks al die ambachtelijkheid smaakten die frieten niet zoals thuis. Vooral de structuur was anders, meer zoals bij diepvriesfrieten. Nu zou ik wel kunnen zeggen: die kunnen schrijven wat ze willen en dan toch diepvriesfrieten bereiden. Maar hetzelfde is er bij de frituur vlak om mijn hoek. Daar zie ik dat ze in de ochtend grote zakken geschilde aardappelen afzetten, die dan ter plaatse gesneden worden en gebakken. Dus dat is zeker en vast geen diepvries. En toch hebben die ook diezelfde structuur en smaak. Hoe kan dat nu?
Ik zie één verschil bij de bereiding tegenover thuis: hier laat ik ze voorbakken op 150° tot ze slap zijn, en nadien op ca.190° bruinen gedurende ca. 1 minuut (met veel schudden). Als ik om de hoek frieten ga afhalen moeten die best nog wel lang bakken voordat ze bruin genoeg zijn om te verkopen. Terwijl ik wel zie dat ze ze ook eerst voorbakken, dus zelfde dan wat ik doe.
Ook heb ik al ervaren dat die frieten ook zoals thuis kunnen smaken, bv bij een druk bezocht Spaans restaurant in de buurt (en in het algemeen meestal ook in Spaanse restaurants in Spanje dus), bij een druk frituur in Frankrijk...
Wat maakt die Belgische frituurfrieten (meestal) zo anders?

een jaar geleden
1.6K
crispy
een jaar geleden
Een groot verschil is natuurlijk waarin je het bakt. In de regel wordt in België in een frituur dierlijk vet gebruikt, en dat is nadrukkelijk anders dan plantaardig vet.
Ook zal je in een frituur niet zien dat ze op 190 graden bakken, want dan degradeert het frituurvet veel te snel.
En dan de benodigde tijd voor het voorbakken en nabakken, daar zit een groot verschil in.
Kortom: er zijn te veel variabelen die allemaal zorgen voor een verschillend resultaat.
Inekez1
een jaar geleden
De ene aardappel is de andere niet. Ook gewoon gekookte aardappelen hebben soms grote verschillen in smaak en textuur tussen het ene en andere ras.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verse friet het lekkerste vind als het toch een dag of wat eerst in de diepvries heeft gelegen, dan worden ze zo lekker krokant.
Ik vermoed dat de structuur door het vocht tijdens het vriezen, de friet iets luchtiger maakt.
Met de fabriekspatat al gevroren heb ik dat weer niet.
Uiteraard blijft de olie of vet ook belangrijk, of je verse gebruikt of al een paar keer gebruikt hebt.
Z512099
een jaar geleden
Bedenk dat een frituur meestal voor de goedkoopste grondstoffen kiest (als ze wil blijven voortbestaan en nu zeker met de torenhoge energiekosten) en dat proef je natuurlijk.
paulus811
een jaar geleden
Grappig dat "handgeschilde aardappelen" en "ambachtelijk" je over de streep trokken. Of een aardappel met de hand of machine is geschild maakt voor de smaak echt niet uit. En ambachtelijk is een flauwekul term zonder enige inhoud. In de supermarkt is de helft van de producten zogenaamd 'ambachtelijk'. Niemand weet wat het is en vrijwel iedereen trapt er in.

Antwoorden (2)

De olie waarin de frieten gebakken worden bepaalt zowel de smaak als de structuur
een jaar geleden
In België is het veelal de gewoonte te frituren in varkensvet. Dat geeft een andere smaak dan in plantaardige olie.
een jaar geleden