Gist is de naam voor een aantal eukaryote soorten (ca. 700-1000) micro-organismen waarvan de gewone biergist (= wijngist, = broodgist) (Saccharomyces cerevisiae) een bekende vertegenwoordiger is. Gisten zijn eencellige schimmels....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gist is een micro-organisme dat gecultiveerd wordt in gistfabrieken. Zijn wetenschappelijke naam is Saccharomyces cerevisiae. Hierin ziet men het Latijnse woordje "saccharo" wat zoet of suiker betekent en het woordje "myces" wat schimmel betekent. Bakkersgist is een eencellige schimmel die zich door knopvorming voortplant. Deze knop begint zich aan te celwand te vormen en gaat zich uiteindelijk van de moedercel afsplitsen om zo zelf een volwaardige gistcel te worden.

Gisten worden in de natuur aangetroffen in habitats waar fermenteerbare, suikerrijke vloeistoffen aanwezig zijn, b.v. in de nectar van bloemen, op fruit en bladeren. De gisten kunnen bederf van levensmiddelen veroorzaken, b.v. vruchtensappen, siropen, honing, vlees, wijn, bier, yoghurt... Zij worden ook aangewend bij de bereiding van bepaalde levensmiddelen zoals brood, bier, wijn, azijn, kaas, bepaalde oosterse producten, en voor de productie van enzymen. Hoewel er pathogene gistsoorten bestaan (b.v. Candida albicans), worden deze niet typisch aangetroffen in levensmiddelen.

Zie voor verdere interessante informatie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is gist en hoe wordt het gemaakt ?
Gisten zijn ééncellige organismen, en behoren officieel tot de schimmels.

Er bestaan vele soorten gisten. De meest gebruikte gist is de soort Saccharomyces cerevisiae, die zowel gebruikt wordt bij het maken van brood (bakkersgist) als van bier (biergist).

Gisten spelen verder een belangrijke rol bij de productie van wijn, kefir en diverse andere producten.

De meeste gisten, die in levensmiddelen worden gebruikt, zijn bolvormig en planten zich voort door middel van knopvorming. Deze knopvorming is zeer karakteristiek voor gisten en maakt ze makkelijk te herkennen onder de microscoop. Gisten met knopvorming zien er uit als het cijfer 8, zie ook de foto hieronder.

Gist cellen

Gisten hebben voor hun groei altijd suiker nodig. Uit suiker produceren ze hoofdzakelijk alcohol en koolzuurgas. Hierdoor zijn ze erg belangrijk in de levensmiddelenindustrie. Bovendien zorgen ze voor een aangenaam aroma. Deze aromacomponenten spelen een belangrijke rol voor de uiteindelijke smaak van het eindproduct. Bij de bereiding van bier worden gisten gebruikt voor de alcohol en het koolzuurgas. Bij de broodbereiding vooral voor aroma en gas. Het alcohol verdampt tijdens het bakken.

Gisten worden overal in de natuur aangetroffen, met name op planten en fruit. Wanneer vruchten op de grond vallen, kunnen ze gaan rotten. Hierbij spelen gisten vaak een rol en de rotte vruchten bevatten dan ook regelmatig hoge concentraties alcohol. Dit levert soms leuke nieuwsberichten op wanneer dieren door het eten van deze vruchten dronken worden.

Commercieel worden gisten in grote tanks gekweekt op suikerwater in de aanwezigheid van zuurstof. Wanneer de cultuur volgroeid is, wordt de vloeistof verwijderd en de gistmassa wordt vervolgens gedroogd. Er worden geen andere stoffen aan gedroogde gist toegevoegd.