Ongewassen nectarine gegeten.

Vanmiddag heb ik een ongewassen nectarine gegeten en kreeg meteen daarna een prikkelend gevoel in mijn mond. Dat gevoel hield aan totdat ik weer iets anders at. Komt dat door de pesticiden die ik er niet heb afgewassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Misschien heb je een lichte voedsel-intolerantie voor nectarines. Ik heb dit ook en het komt vaker voor o.a. bij appels, kersen en perziken. Probeer het eens uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies wat Heidi beschrijft. En de ene keer wel, de andere keer niet. En het hangt niet met het wassen samen bij mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fiederieke: een allergie of intolerantie kun je op ieder moment in je leven ontwikkelen. Dat je ergens éérder geen last van hebt gehad, zegt dus niets. Wel als je er láter nooit meer last van hebt.

Andere antwoorden (6)

Zeer waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Het slijmvlies reageert gewoon op de zuren in het fruit.
Wassen is op zich wel beter, ook omdat je niet weet wie er allemaal aan het fruit hebben gezeten, en met het weer dat we nu hebben ook omdat het fruit zo wat afkoelt :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer zijn pesticiden ok om te eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zo een gevoel, waar dat - vandaan komt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel pesticiden denk jij dat fruit bevat?
Cryofiel
13 jaar geleden
Op fruit zitten heel weinig pesticiden. Voor zover ze er al opzitten, veroorzaken ze geen prikkelend gevoel in de mond.
Het komt niet door de pesticiden. Als die schadelijk voor mensen zouden zijn, zouden ze het er niet op doen...
Komt gewoon door de nectarine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nectarine is een steenvrucht. (Net als Appels, Peren, Kersen, pruimen etc..) Heel veel mensen zijn licht allergisch voor steenvruchten.
Een allergische reactie kan resulteren in tintelent gevoel, tot blaasjes in de mond en keel.

Ik denk dat je gewoon een lichte reactie hebt gehad op de nectarine. Maar zeker weten doe je dat pas als het vaker gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pesticiden was je er niet zomaar af; dan zouden ze er ook afregenen. Wie weet wie de nectarine vast heeft gehouden en wat die aan hun handen had? Eerder denk ik dat het door de nectarine zelf komt; sommige bevatten gewoon meer stoffen waar men op kan reageren (net als ananas, kiwi's etc).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestrijdingsmiddelen zitten niet alleen op de buitenkant van fruit maar in de hele vrucht. Schillen of afspoelen heeft dus geen zin tegen pesticiden. Je mag hopen dat er kort voor de oogst niet meer gespoten is. Dat prikkelende gevoel is waarschijnlijk een allergische reactie, die vaak bij appels maar ook bij andere soorten fruit voorkomt.