Bestaan er al chips die niet zo ongezond zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg gelijk trek , even een zakje opentrekken :-)
jc54
13 jaar geleden
Hoezo, zijn er dan ook ongezonde chips?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chips zijn erg vet en bevatten veel calorieën , zijn daarom niet zo gezond te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chips zijn niet ongezond. Aardappel, olie en zout, niks mis mee. je moet er gewoon niet te veel van eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chips zijn wel ongezond hoor, veel verzadigde vetten en er zit transvet in, wat per definitie slecht voor je is.
En het bevat enorm veel caloriën, hoewel dat niet voor iedereen per definitie een probleem hoeft te zijn.

Het beste antwoord

Chips is per definitie calorierijk omdat het geen water meer bevat. Ook appelchips, dat is pure suiker.

Dat aardappelchips ongezonder is valt ook wel mee, aardappels zijn immers ook maar groenten en als ze in gezonde olie gebakken zijn, is het niks slechter dan groenten- of appelchips.

Als je vetarme aardappelchips wil, kun je gewoon heel dunne plakjes in de oven of magnetron (ja, dat laatste gaat ook en is heel wat sneller) en lekker kruiden zoals je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja hoor: Appelchips.
Ik maak ze regelmatig.
Gewoon appels heel dun snijden, dan zo'n anderhalf uur in de oven. Lekkere, gezonde chips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel goed.
Vooral omdat ik niet zo'n fruiteter ben.
Ik heb even wat recepten opgezocht en ik
ga het proberen! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ook echt heel lekker. Kost alleen even tijd om die dingen zo dun te snijden, en dan een tijdje in de oven. Maar ze zijn dan ook weer heel lang te bewaren (hoewel ze bij ons zelden langer dan 2 dagen blijven liggen, dan is alles wel weer op).
Kimath
13 jaar geleden
die zijn erg lekker!
Ik heb ze eens bij de Xenos gekocht, zaten in zo'n Pringles bus.
Ha, die Barcelonaman;

Er zijn chips die in plantaardige olie worden gebakken; die zouden minder vet en dus minder ongezond zijn. Ik heb ook begrepen dat paprikachips een stuk minder slecht zijn voor je gewicht dan naturel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschappers zijn druk in de weer om de eerste gezonde chips te ontwikkelen die rijk is aan antioxidanten. Het lekkers kan je leven verlengen en biedt bescherming tegen kanker en hartziekten.Onderzoekers van het Scottish Crop Research Institute (SCRI) werken, in samenwerking met hun Amerikaanse collega’s, aan de chips. Minder appetijtelijk is de paarse kleur. Deze is afkomstig uit de paarse en blauwe pigmenten van onder meer aubergines en blauwe bessen. Enkel vruchten met hoge antioxidanten worden in de chips gebruikt.

Of consumenten geneigd zijn om paarse chips te eten, blijft de vraag. Al zal het aan de smaak niet liggen. Volgens Dr. Mark Taylor smaakt de chips lekker en bevat deze supergezonde eigenschappen. “Als mensen beseffen dat deze chips goed voor hun gezondheid zijn, waarom zouden ze er dan niet van eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groente en maischips, te koop bij de natuurwinkel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de jaren negentig was in Amerika een tijdje chips met Olesta in plaats van plantaardig vet . Echter Olesta ( een soort vet molecuul dat niet door de darmen wordt opgenomen had onplezierige bijeffecten . Onder andere dunne ontlasting of slijmvorming.

Maar waarschijnlijk was chips met Olesta de eerste niet zo vette chips.

Omdat het patent afloopt op Olesta zou het wel eens onder andere naam opnieuw uitgeprobeerd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, volgens mijn "kijk op calorieën" van Nicoline Duinker-Joustra zijn zelfs de lites of de lights, hoe je het ook noemt
nog behoorlijk aan de calorieen en vetten.

Toegevoegd na 11 minuten:
Die appelchips van C4th, die lijken mij wel wat.
Kun je misschien ook doen met banaan ofzo.

Maar als je bedoelt: zakken chips uit de winkel,
nee dan blijft het rommel. Ik heb ze nooit in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sonja Bakker beveelt Japanse Mix aan.
13 jaar geleden
Ligt eraan wat je onder 'ongezond' verstaat. De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat vet slecht is, terwijl je domweg vetten nodig hebt voor je gezondheid. De soort vetten is wel belangrijk. Industrieel voedsel wordt vaak nog met kunstmatig geharde plantaardige olie gemaakt en dat is bijzonder slecht voor je vanwege de verhoogde kans op hartziekte en kanker. Daarbij bestaan potato chips vooral uit snelle koolhydraten die een belangrijke oorzaak zijn voor insulineresistentie en daarmee voor diabetes en dergelijke ellende. Ook chips waarvan gesuggereerd wordt dat ze minder ongezond zijn zou ik niet meer dan zeer matig eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik koop in de biologisch winkel geen chips met plantaardige vetten plantaardig vetten kan je het beste niet verhitten om er dan te veel mov in zitten en zet zich om in transvet je kan beter langeketens koud gebruiken en middelangeketens om mee te verhitten ik koop chips die gebakken is met palmolie geraffineerde palm olie is slecht je kan beter ongeraffineerde palmolie gebruiken maar ik weet wel dat witte palmolie ongezond is en rode palmolie ongeraffineerd gezond is ik weet niet wat voor palmolie het is maar dan kies ik toch chips waar palmolie in zit ongeraffineerde olijfolie kan je eenmallig mee bakken maar beter blijf toch kokosolie palmpitolie om weinig mov bevat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lays Oven Baked (of The Oven) bevat ook niet veel vet.