Byna einde WW ,geen recht op bystand want vrouw verdiend te veel,zeggen ze ??wat nu??kunnen ze zomaar geen geld meer geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (8)

Ja er is een grens aan wat je samen krijgt in de bijstand
ronron1212
13 jaar geleden
Misschien is solliciteren en weken een oplossing.
Je kunt toch ook niet altijd afhankelijk blijven van de staat.

Toegevoegd na 28 seconden:
weken = werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijstand is bedoeld als 'laatste' mogelijkheid voor wie geen inkomen heeft.
Als je partner voldoende inkomen heeft (hoger dan een bijstandsinkomen voor gehuwden), dan heb je dus geen recht op (aanvullende) bijstand.
Bedenk dat je WW-uitkering iets is waar je voor betaald hebt gedurende je werk, bijstand krijg je mits je er recht op hebt.
De bijstand voor gehuwden en ongehuwd samenwonenden tot 65 jaar is 1304,37 euro netto per maand, dat is inclusief vakantiegeld. Zit het inkomen van je vrouw hierboven, dan krijg je geen bijstand omdat jullie samen al boven de norm zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Bijstand is bedoeld voor wie werkelijk op geen enkele (legale) manier in zijn levensonderhoud kan voorzien. Dus niet voor mensen die, ook al werken ze niet zelf, een gezinsinkomen boven een bepaald minimum hebben. Bijvoorbeeld doordat de partner wel werkt.

Bijstand betalen we met zijn allen. En met zijn allen kunnen we daar de kosten niet van opbrengen als we het ook geven aan iedereen die - ook al heeft hij geen baan - in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien. Het is een vangnet, en niet bedoeld om meer dan dat te zijn.

Hiermee wil ik niet de financiële problemen bagatelliseren die je kunt krijgen als er een inkomen wegvalt. Maar de staat kan niet alles voor je oplossen. Als jullie een levensstijl hebben die jullie niet met één inkomen kunnen financieren, dan zullen jullie óf die levensstijl moeten aanpassen, óf je zult nu iedere baan moeten aanpakken die je kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig zijn er weer iets meer banen te vinden dan een tijdje terug. En begin in elk geval gauw te werken, ook al is het niet je droombaan : vanuit 'werken' gaat solliciteren beter, dan vanuit ww, heb ik gemerkt.
+ voor het antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, ik heb het zelf een paar jaar terug ook moeten doen. Kaas en vleeswaren snijden was nou niet bepaald mijn passie, maar door bij de eerste winkel met een briefje op de ruit naar binnen te wandelen, heb ik zelfs van de WW geen gebruik hoeven maken. Drie weken later had ik weer een goede baan. En bij die (maar ook een andere) sollicitatie was de werkgever duidelijk onder de indruk van mijn werklust, juist omdat ik bereid was geweest alles aan te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat ik daardoor al zo snel weer echt aan de bak kon.
Ja, bijstand krijgen alleen de allerarmsten. Daar val jij dus niet onder, want jij en je vrouw zijn 1. Dus jullie moeten het ook samen doorstaan.

De WW is alleen maar een brug om je de mogelijkheid te geven om ander werk te vinden. Die tijd is nu voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat recht hebben . je zal echt aan een baan moeten komen om weer inkomen te krijgen. ook al is het misschien minder werk dan dat je eerst deet. succes met zoeken naar een nieuwe baan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw leeftijd blijkt niet. Voor ouderen bestaat IOW. Raakt u op of na uw 60ste jaar werkloos, dan komt u mogelijk tot uw 65ste jaar in aanmerking voor een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW). De IOW-uitkering krijgt u nadat uw WW-uitkering of WGA-uitkering is afgelopen. De uitkering is maximaal 70 procent van het minimumloon. De IOW vervalt op 1 juli 2016.

Bij de beoordeling voor het recht op een IOW-uitkering door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), wordt NIET naar uw vermogen en dat van uw partner gekeken. Ook het inkomen van uw partner wordt BUITEN beschouwing gelaten.
Bron: Overheidsloket
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ww is een soort van verzekering daar betaal je voor. Bijstand is een sociale verzekering en daar heb je alleen recht op als er geen inkomen meer is binnen de gezinssamenstelling en is het totaal van het inkomen te laag, beneden bijstands niveau dan krijg je een aanvulling tot bijstands niveau.