wat kun je dan als je minder verdiend dan minimum loon

Stel dat dit je gebeurt, wat moet je dan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als dit gebeurd wanneer een persoon werkzaam is voor een bedrijf, dan is het verstandig om het te weinig uitbetaalde salaris uit te rekenen en dan met de hoogte van het minimumloon, de hoogte van het huidige salaris, en dan dus het verschil tussen beiden (te weinig uitbetaald salaris) naar de werkgever te gaan en een termijn stellen waarin het missende deel van het salaris overgemaakt moet zijn.
Anders zijn juridische stappen absoluut mogelijk.

Als het minimumloon te weinig lijkt indien men een uitkering geniet, dan is het belangrijk om te kijken naar de hoogte van het "sociaal minimumloon".

Het minimumloon bij werkzaamheden en het sociaal minimumloon in geval van een uitkering, die zijn afwijkend en niet identiek.
Dit komt doordat iemand die werkt, benadeeld zou worden door de overheid als het loon gelijk blijft;
de een slaapt de hele dag en krijgt €900,- en de ander werkt de hele dag en krijgt €900,-.
Dan zou iedereen namelijk erg makkelijk kunnen stoppen met werken, zonder dat daar consequenties aan vast zitten, en dan is de wil om opnieuw toe te treden tot de arbeidsmarkt minimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In overleg gaan met je werkgever, neem dan wel de CAO mee waar dat in vermeld staat. Hij komt dan niet de CAO na en dat is wel een verplichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het minimumloon is een wettelijke bepaling die voor iedereen geldt en niet alleen voor werknemers die onder een CAO vallen.
Eerst goed controleren of het ook zo is en dan naar je baas gaan en zeggen dat je onder het minimum zit en dat je dus meer moet krijgen.

Als u minder loon krijgt dan het wettelijk minimumloon, kunt u uw werkgever daarop aanspreken. Met hem kunt u praten over een oplossing. Als dit niet helpt, kunt u naar de Arbeidsinspectie of de kantonrechter gaan. Werkgevers die werknemers minder uitbetalen dan het wettelijke minimumloon, krijgen daarvoor direct een boete van de Arbeidsinspectie. De hoogte van de boete hangt af van de mate van ontduiking en bedraagt maximaal 6700 euro per
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Fulltime werkt en minder verdient dan het minimumloon EN er zijn geen wettelijke inhoudingen zoals loonbeslagen en zo, dan heeft je werkgever wat uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is onmogelijk. Je kunt nooit minder verdienen dan het minimumloon. Is dit echt zo? dan moet je dat bij je baas ter sprake brengen en dan zal hij met terugwerkende kracht het moeten bijbetalen.
Mits je zwart werkt natuurlijk, dan is het niet van toepassing.