Als je een student bent en je woont op je zelf en qua financeering red je het niet meer je zit in schulden wat kun je doen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij pappie aankloppen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaja, je problemen door je vader op laten lossen, die doet het graag....Ik kan hier geen min geven voor jou bananenman dus dan maar een denkbeeldige voor jou.

Antwoorden (11)

Een lening? Niet het beste maar als je ECHT in de shit zit dan moet het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meesten denk aan een bijbaantje om beter rond te kunnen komen

overigens kan ook naar je uitgavepatroon kijken. misschien dat er geld uit gaat aan dingen die niet echt nodig zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dánk:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah! de minnaar staat in de min? geheel buiten zijn/haar schuld?
Het enige wat je kunt doen is:
Zo snel mogelijk van die schulden af komen.
Niet meer uitgeven dan her binnen komt.
De tering naar de nering zetten.
Bezuinigen.
Een baantje zoeken, hoe lullig ook: er moet geld binnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet zo vloeken, hoor.
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bananenman: vloeken? Flip je zo van 'lullig'? Of ken je de doodnormale uitdrukking 'de tering naar de nering zetten'niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is "bezuinigen" wel een vloek.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of is #baantje# een vloek??
Stel voor jezelf een kasboekje samen waarin je al je inkomsten en uitgaven noteert. Kijk dan welke uitgaven niet echt noodzakelijk zijn geweest en zoek voor een alternatief.
Kijk op de site van het Nibud voor tips en trucs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik 6 minnen kon uitdelen had ik het gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik 6 plusjes kon geven deed ik het ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef ik 7 plusjes!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bananenman, wil je dit antwoord van jou eens toelichten?
Als het echt te erg wordt bewindvoering aanvragen voorkom je dan een hoop ellende mee het is geen pretje bewindvoering maar alles beter dan schulden en de problemen die daar allemaal bij komen kijken en kop zorgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bijbaantje zoeken: horeca, bellen in een callcenter etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is maar een deel van de oplossing. Uitgavenpatroon bekijken is ook nodig
Vraag iemand die je vertrouwd om je te helpen bij je financien. Kijk met z'n tweeen hoe je er voor staat. Wat je kan doen om wel rond te komen en eventueel je schulden af te lossen. Bekijk ook of je een extraatje kan verdienen door een partime baantje te zoeken. Blijf in ieder geval niet alleen tobben, je komt hierdoor alleen maar meer in de schulden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel. Wat dacht je van even bij je ouders gaan wonen. En vanuit daar naar school gaan hoe ver/moeilijk/grootde afstandook is gewoon doorbijten en gebruik je tijd goed om te werken. Geld verdienen en zo snel mogelijk je schulden betalen. Ik neem aan dat je ouders je ook wel een beetje zullen helpen. Ik zelf heb zeker liever even 2 uur reizen naar school elke dag en 4 maanden lang streiden zodat ik mijn schuld kan afbetalen. Dan dat ik geld ga lenen. Maarja dit is mijn mening het is een optie

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem contact op met de afdeling schuldhulpverlening van de afdeling sociale zaken bij jou in de gemeente. Deze mensen zijn op de hoogte van al je rechten als student (toeslagen via de Belastingdienst, lening DUO, kwijtschelding gemeentebelastingen en evt. waterschap, gemeente-initiatieven zoals een regeling voor gratis sport/cultuur maar ook mensen die elkaar steunen etc.), maar kunnen je ook helpen met een cursus budgetering.
Daarnaast is het natuurlijk altijd verstandig om een bijbaantje te nemen voor extra inkomsten.
Via Hyves zijn er verschillende "Verzamelpunten voor volwassenen" voor het gratis verkrijgen van kleding, accesoires en soms gebruiksgoederen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk je uitgaven, en wees eens streng op jezelf. Héb je meer dan 50 euro kleedgeld in de maand nodig? Is het nodig om ieder weekend te gaan stappen? Kun je qua eten niet dingen slimmer aanpakken? Heb je abonnementen waar je tóch geen gebruik van maakt.

Pak je afschriften er eens bij en zet eens in een overzicht waar je geld naartoe gaat. Zet je inkomsten er eens naast. Zou je geld over horen te houden? Zorg dan dat je gewoon nooit cash op zak hebt, het vliegt kennelijk je zak uit.

Daarnaast kun je zodra je stufi binnen komt, direct je (nieuwe) rekeningen betalen, en delen af te lossen zodat die niet verder oplopen. Van wat je over houdt, maak je potjes. Potje voor uitgaan, potje voor kleding. Wil je een keertje extra uit, gaat dat ten koste van die nieuwe schoenen die je óók wilt.

Ow ja, en neem contact op met je schuldeisers!!!!! Er is heel vaak wel wat te regelen, zolang zij zien dat je van goede wil bent. Ze kunnen niet ruiken dat je student bent en wat foutjes met je geld hebt gemaakt. Kwijtschelden zullen ze het niet, maar misschien niet zo snel als normaal naar een incassobureau doorsturen (ik ben zelf credit controller)

De meeste financiële problemen zijn binnen een paar maanden op te lossen, maar je zulut wel streng voor jezelf moeten zijn. Doe je dat niet leg je alleen maar een hele slechte basis voor je toekomst. Je begint met schulden, die zullen alleen maar erger worden.

En ja, werken, werken, werken!!

Succes! Mocht je extra tips willen hebben etc, PM maar (heb ervaring met schuldsaneren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de voorgaande antwoorden zou ik nog willen toevoegen:
- zet op een rij aan welke schuld je de meeste extra kosten moet betalen en los die voor zover mogelijk het eerst af. Zover mogelijk betekent inderdaad, in overleg met de schuldeisers.
- schuldhulpverlening is geen optie als je alleen studiefinanciering hebt. Voor schuldhulpverlening moet je over een inkomen beschikken en studiefinanciering is voor de schuldhulpverlening geen inkomen.