klopt het dat als mensen blijven sparen en alleen aan noodzakelijke dingen geld uitgeven ook meer moeten betalen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit lijkt me een heel onlogische gedachte.

Mensen die sparen, en daarna alleen de noodzakelijke artikelen kopen, zullen altijd minder betalen dan de mensen die iets kopen en daarvoor geld lenen.
Niet voor niets de slogan 'Geld lenen kost geld'.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat als mensen uiteindelijk alleen maar noodzakelijke dingen kopen op het allerlaatste moment, dat ze dan niet de gunstigste aanbieding hebben die er ooit voor dat artikel is geweest. Maar dat is een marginaal verlies ten opzichte van de enorme rente die je betaalt als je iets op de pof koopt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja eigenlijk wel!
Als iemand echt veel geld heeft moet hij vermogensbelasting betalen dus ja uiteindelijk kost dat geld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb als tiener en student weinig uitgegeven, waardoor ik dingen niet kon doen. Eigen keuze, want ik spaarde liever.
Nu ben ik (tijdelijk) arbeidsongeschikt en krijg een laag inkomen, maar omdat ik een oude auto heb en meer spaargeld dan €5000 krijg ik geen kwijtschelding van bv gemeentelijke lasten, geen verhuiskostenbijdrage, geen kortingen welke andere minima in deze stad wel krijgen.
Had ik vroeger toch wat royaler geleefd, dan had ik nu al die jammerlijke kosten minder gehad.
Nu heb ik te weinig om van rond te komen, maar te veel om hulp te krijgen, en nu eet ik dus langzaam mijn spaargeld op. Was niet het idee wat ik voor ogen had, maar ja.

En ook t eerste antw kloot. Heb je te veel spaargeld ( heb ik dan weer niet) dan moet je daar belasting over betalen.

Toch jammer... Maar ja....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I don't know. Ik heb altijd zuunig gedaan en ben dus wel altijd onafhankelijk en zelfvoorzienend geweest. Ook met gevolg dat ik leuke dingen heb laten liggen.
Had ik die leuke dingen wel gedaan ( vaker op vakantie, nieuwe meubels ipv 2e hands, eerder rijlessen) dan had ik niet gespaard en was de gemeente bijgesprongen of zou me ontzien.
Daarentegen lig ik nu krom om de belastingen te betalen, kan ik geen huis kopen en kom ik elke maand nét te kort. Ik hoef nog niet te zeggen dat ik arm ben of lijdt, maar een beetje zuur is t wel.
Ik had nu ook een luxe auto kunnen hebben, mijn huis een opfrosbeurt kunnen geven, nieuwe kleren shoppen, en dan had ik steun gekregen. Maar ja, ik heb andere keuzes gemaakt en ben nog steeds zelfvoorzienend en onafhankelijk. Totdat t op is. Dan heb il niks en had ik niks. Behalve dan mn trots. En er komen vast wel weer betere tijden. Waarom pakt de belasting t af.... Iedereen moet zijn steentje bijdragen. Je hebt slimmeriken die de mazen in t systeem kennen, je hebt de rijken die t weg sluizen, je hebt de onwetenden, je hebt spaarders en spenders.
Maar de belasting hanteerd gewoon standaard regels. Oneerlijk, eerlijk.... We moeten het er maar mee doen!