Wat is er gebeurt met alle guldens, het muntgeld en het papiergeld toen de euro kwam waar is dit geld allemaal heen gegaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ons Nederlandse muntgeld is teruggegaan naar De Nederlandsche Bank, die destijds onder leiding stond van Nout Wellink. Om de actie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen betaalde De Nederlandsche Bank een premie voor banken en detailhandelaren die het geld gesorteerd aanleverden. Het guldenmuntgeld werd verzameld in het opslag- en distributiecentrum van De Nederlandsche Bank in Lelystad. Vervolgens werd het muntgeld zo snel mogelijk vervormd tot zogenaamde ‘wokkels’, dat zijn verwrongen stukjes metaal. Pas nadat de munten tot wokkels waren gereduceerd, werd het metaal vrijgegeven en was het geschikt om door derden voor diverse doeleinden te worden verwerkt.

Naast guldenmunten hadden we natuurlijk ook miljoenen bankbiljetten in guldens. Die zijn iets eenvoudiger te vernietigen. Volgens De Nederlandsche Bank zijn onder andere de volgende hoeveelheden Nederlands papiergeld in de papierversnipperaar verdwenen:
10 gulden: 85 miljoen bankbiljetten 25 gulden: 83 miljoen bankbiljetten 50 gulden: 33 miljoen bankbiljetten 100 gulden: 147 miljoen bankbiljetten

Dat de hele euro-operatie zonder grote problemen is verlopen, bewijst het volgende bericht in de LogistiekKrant van 5 april 2002: ‘Op 2 januari betaalde 65 procent van de bevolking met de euro, 3 januari was dat 79 procent, 4 januari 85 procent en 9 januari 97 procent. Van de 3 miljard guldenmunten die retour verwacht worden, is inmiddels al 2,8 miljard terug.’
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea,
Bedankt voor je goede en uitgebreide antwoord Groeten Thom