Hoe werkt precies de overstapservice als ik naar een andere bank ga?

Mijn nieuwe rekening is geopend en werkt prima.
Mijn oude rekening staat nog open, en wil ik nog enkele dagen gebruiken.

Moet ik de overstapservice aanvragen bij de oude of bij de nieuwe bank? En word dan alles gelijk opgezegd zodat ik mijn oude rekening niet meer kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Overstapservice vraagt u aan bij uw nieuwe bank. Van de nieuwe bank ontvangt u een formulier Aanvraag Overstapservice. Uw nieuwe bank helpt u bij het invullen van het formulier. Houdt u er rekening mee dat de ingangsdatum van de Overstapservice minimaal twee weken na het doen van de aanvraag ligt. De nieuwe bank voert de Overstapservice uit met de hulp van de oude bank. Na ontvangst controleren en verwerken zowel de oude als de nieuwe bank de gegevens.

Opnieuw aanvragen bankproducten
Passen, creditcards, elektronisch bankieren en eventuele andere producten voor de nieuwe betaalrekening moet u aanvragen bij uw nieuwe bank. Neem daarvoor tijdig contact op met uw nieuwe bank. De producten van de oude bank, zoals de bankpas, kunt u blijven gebruiken tot het moment dat u de betaalrekening en andere producten bij de oude bank hebt opgezegd. U krijgt van uw oude bank binnen 7 werkdagen een bericht, waarin de gevolgen van de Overstapservice voor uw oude betaalrekening staan.

Geagendeerde betalingsopdrachten
Periodieke overboekingen die niet op het overzicht staan dat u van uw oude bank hebt ontvangen, moet u zelf bij uw oude bank stopzetten en opnieuw regelen met uw nieuwe bank. Dit geldt met name voor geagendeerde betalingsopdrachten die u via elektronisch bankieren hebt opgevoerd. Maak in dat geval vóór het stopzetten een uitdraai van de lijst met opdrachten in elektronisch bankieren zodat u de informatie bij de hand heeft.

Check bij- en afschrijvingen
De Overstapservice stopt na dertien maanden. Het is belangrijk dat u bedrijven en instellingen waarvan u betalingen ontvangt zelf informeert over uw nieuwe rekeningnummer. Denk bijvoorbeeld aan uw salaris, pensioen of uitkering. In de brochure vindt u een set handige kaarten, waarmee u deze bedrijven en instellingen kunt informeren.