stel mijn ex partner overlijd na zijn pensionering ontvang ik dan nog steeds deel van zijn pensioen pensioen zorg en welzijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Of dat nu nog kan weet ik niet 100% zeker.Toen mijn schoonvader overleed kreeg mijn schoonmoeder,van wie hij toen gescheiden was,wel een deel,maar ik spreek nu wel van 14-15 geleden.Of de regels inmiddels zijn veranderd durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je hebt recht op een zogenoemd levenslang bijzonder partnerpensioen.
Ook al is uw huwelijk in de periode tot 1981 beeindigd zijn er mogelijk aanspraken op het fonds waar uw ex-partner als deelnemer geregistreerd stond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee mogelijkheden. U hebt nu al een zelfstandig aan u bij scheiding toebedeeld ouderdomspensioen van Zorg en Welzijn.
Dan krijgt u m.i. geen nabestaandenpensioen.
Als u geen ouderdomspensioen krijgt van Z&W m.b.t. uw eerder huwelijk, dan kunt u bij uw partner als hij 65 is ouderdomspensioen vragen. Dat is niet makkelijk, maar al s hij komt te overlijden (en u leeft nog) dan heeft u aanspraak op een bijzonder nabestaandenpensioen over de periode tot de datum van inschrijving van het echtscheidingsvonnis.
Voor de zekerheid kunt u dat zelf navragen bij Z&W.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is geen standaard antwoord voor. Hij kan namelijk zijn partner pensioen uitrukken voor een oudedagspensioen. Op www. Mijnpensioenoverzicht.nl kun je met de digid de gegevens ophalen. Als je er niet uitkomt ga dan naar een tussenpersoon in je buurt en vraag hem wat het kost om een goed begrijpbaar rapport te maken. Heb je een goed inzicht.