Heb ik recht op een uitkering oid? (zie omschrijving)

Binnenkort word ik geopereerd aan mn heup, waardoor ik een half jaar uit de roulatie ben en dus niet kan werken of naar school kan. Heb ik nu recht op een financiele bijdrage van de overheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Hangt voor een groot deel af van hoe oud je bent en of je zelfstandig woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je nu werk, dan kom je in de ziektewet, voor het aantal uur dat je werkt en vanaf het moment zoals dat bij jouw werkgever is vastgelegd. Soms heb je een wachttijd bij ziekte. Ik zou dat in ieder geval bij personeelszaken of bij je baas navragen, als je dus nu werkt.

Ga je nog naar school, dan kan het zijn dat je nog thuis woont en wellicht studiefinanciering krijgt. In bepaalde gevallen kun je uitstel krijgen van je studie met behoud van studiefinanciering. Neem hiervoor contact op met de IB-groep (www.duo.nl). Dit geldt ook als je uitwonend bent met studiefinanciering.

Mocht je geen studiefinanciering hebben en naar school gaan en gewoon thuis wonen, dan is er volgens mij geen financiële bijdrage. Je ouder(s) of verzorgers zouden dan de zorg voor jou op zich moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet van de overheid. Je inkomsten blijven hetzelfde zoals he dat nu ook hebt.
Tenzij he een zwart zatersagsbaanrje hebt, san krijg je nix.
Stufie blijft doorlopen en als je een baan hebt betaald de werkgever je loon door. Je meldt je ziek en dan betaald hij je door. Wellicht is hij verzekerd.
Zelf hoef of kun je niet naar de gemeente om extra uitkering te krijgen.
Als je op dit moment een uitkeribg ontvangt blijft dat ook hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je normaal gesproken een inkomen hebt, valt dit onder de ziektewet. Als je normaal gesproken geen inkomen hebt, omdat iemand anders je onderhoudt, krijg je uiteraard geen compensatie voor dat inkomen dat je niet hebt.

Lastiger wordt het als je een bijbaantje hebt op basis van bijvoorbeeld een nul-uren-contract. Dan zijn je ziektedagen vaak voor eigen rekening. Omdat dat echter niet wordt gezien als vast inkomen en je er ook niet afhankelijk van bent voor je levensonderhoud, kom je bij het wegvallen van een bijbaan in de regel niet in aanmerking voor een uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt alleen recht op een uitkering als je werkt de ziektewet. Anders heb je nergens rechtop.
ronron1212