weigeren om te werken?

Ik vraag dit voor een vriendin van mij. Zij heeft een 20 uur contract en heeft het weekend vrij gevraagt, maar ze willen haar geen vrij geven, terwijl ze dan al 23 uur heeft gewerkt..Kan ze weigeren om te werken zonder dat dat gevolgen heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het hangt van een aantal factoren af of een werkgever een werknemer kan verplichten om over te werken.
Soms is die verplichting al in de arbeidsovereenkomst of in het CAO opgenomen, maar dat hoeft niet.
De wet zegt dat een werknemer zich als een goed werknemer dient te gedragen. Dit kan betekenen dat er van een werknemer verwacht mag worden dat hij overwerk verricht als dat voor de goede uitoefening van zijn functie noodzakelijk is. Daar staat tegenover dat een werknemer overwerk mag weigeren wanneer de normen van de Arbeidstijdenwet worden overschreden of wanneer er belangrijke redenen zijn voor de werknemer om overwerk te weigere. De werknemer heeft de verplichting dit tijdig aan de werkgever mee te delen.

Als er geen duidelijke afspraken over overwerk zijn gemaakt in de arbeidsovereenkomst dan gelden de redelijkheid en billijkheid en het afwegen van belangen die voor beide partijen aan de orde zijn.

Probeer met de werkgever hierover te overleggen. Indien nodig kan er een afspraak gemaakt worden voor het spreekuur van het Juridisch Loket (030 2326410).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lastig om te beantwoorden want ik ken haar contract niet inhoudelijk.

Maar vaak is het zo dat mensen vrij vragen, voor op korte termijn, en dat is iets waar met name kleinere bedrijven moeilijk op in kunnen springen.

Als je vriendin drie weken geleden al een vrij weekend heeft aangevraagd, lijkt het me dat de werkgever dan tijd genoeg heeft om voor vervanging te zorgen.

Het kan echter ook zo zijn dat in haar contract staat dat bij dit bedrijf in de weekeinden geen verlof kan worden opgenomen, omdat dàt juist de dagen zijn waarop de winst behaald moet worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk niet ligt aan de situatie of ze altijd in het werkend werkt of niet.. En of in het contract hierover iets staat. Op het moment dat dat niet zo is dan heb je al 20 uur gewerkt en zou ik bij de wg aangeven dat je niet verplicht bent tot overwerk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet in welke branche ze werkzaam is, maar als ze ergens werkt waar onregelmatig gewerkt wordt dan staat er vaak in de werk-overeenkomst dat je bv een contract voor 20 uur in de week hebt maar dat dit wordt gemeten per 3 maanden. Dan kan het dus zijn dat je de ene week meer werkt dan de andere week, maar per 3 maanden heb je dan wel het goede aantal uren gewerkt.

Zomaar werk weigeren kan ze beter niet doen. Het verstoort de relatie met he werkgever en wellicht krijgt ze wel een sanctie en heeft het dus wel gevolgen.

Beter kan ze overleggen met haar baas. Uitleggen waarom ze niet kan, vragen of het écht niet anders kan, dat het haar écht niet uit komt, etc.
Btw, het gaat de baas niets aan waarom ze niet kan, maar uitleg kan wel helpen om begrip te krijgen. Niet verplicht om te zeggen waarom ze niet kan!

Succes!