Klopt het dat je als student op allerlei vrij onbekende subsidies en belastingteruggave recht hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Nee, dat klopt niet helemaal. Dat zou snel bekend worden onder studenten ;o)

Je hebt recht op belastingteruggave als je hebt gewerkt. Dan heb je mogelijk teveel belasting betaald en dat kan je terugvorderen met een T-formulier.

Subsidies van universiteiten (voorbeeld in de bijlage) en particuliere fondsen zijn wel lastiger te achterhalen. Zo'n fonds komt vaak voort uit een erfenis die geld uitkeert in specifieke gevallen. Ik heb tijdens mijn studie ook gebruik gemaakt van zo'n fonds en kreeg een maandelijkse studiebeurs bovenop mijn studiefinanciering. Dat fonds was gekoppeld aan mijn familienaam, maar destijds alleen binnen de familie bij sommigen bekend.

Dus het klopt wel dat er vrij onbekende subsidies zijn, maar niet van overheidswege. Die zijn bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In NL bestaat er geen recht voor studenten op belastingteruggave.
Als dat wel het geval zou zijn dan zouden voor de belastingheffing studenten bevoordeeld worden boven niet studerenden.
Dat zou positieve discriminatie zijn.
Er bestaat voor belastinginhouding bij loon/salaris een voor werkgevers onverplichte regeling loonheffing voor studenten en scholieren .
Daarbij geschiedt de loonheffing niet voor iedere loonbetaling apart maar wordt de loonheffing per kwartaal doorgerekend.
Er wordt daarbij voor de eerste bruto € 1.600 per kwartaal geen belasting ingehouden.
Dat komt overeen met het bedrag van circa € 6.400 bruto dat voor de jaarlijks te bepalen inkomstenbelasting vrij is van inkomstenbelasting en premieheffing (IB en PH).
Die vrijstelling van € 6.400 geldt voor iedereen, niet alleen voor studenten.
Er is voor de IB/PH geen belastingvrije voet of som meer.
Er bestaat in de plaats daarvan voor iedereen een algemene heffingskorting (AHK) voor IB/PH.
Als je nog geen 65 bent is die AHK rond € 2.000 per jaar. Daardoor is over de eerste bruto € 6.400 geen IB/PH verschuldigd.

De kwartaalsgewijze berekening van loonheffing voor studenten en scholieren is niet verplicht.
Als de werkgever niet wil meewerken dat wordt de loonheffing per loonbetaling berekend.
Dan ben je aangewezen op jaaraangifte.
Na het kalenderjaar kun je, na aangifte in het eerste kwartaal van het volgend jaar, de te veel ingehouden belasting terugkrijgen.
Dat gaat op een gewone aangifte die je van internet kunt plukken.
Je kunt, voordat je de aangifte indient, berekenen of aangifte wel of niet zin heeft.
Het T(=teruggave) biljet en J-biljet (jeugdigen) bestaat niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als student heb je de mogelijkheid om kosten van je studie in te vullen op je aangifte biljet.. Als je nu werkt bv parttime of weekend dat kun je als geld terugkrijgen, maar de aftrek van die studiekosten worden gereserveerd voor mogelijke aftrek in de toekomst... En dat kan dus wel voordelig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn inderdaad regelingen waar (ook gezien de voorgaande reacties) niet iedereen van af weet.

Naast belastingteruggave, omdat je weinig verdiend hebt (zorg er wel voor dat je als je een bijbaan hebt, onder het maximale (bruto) bedrag zit dat je mag verdienen om nog studiefinanciering te krijgen), kan je soms ook vrijstelling van gemeentelijke belasting krijgen.

De vrijstelling voor gemeentelijke belastingen, geldt in principe voor mensen met een zeer laag inkomen. Als je zelf (of met vrienden) een huis huurt bij een woningbouwvereniging (dus NIET een kamer bij een huisbaas) en je moet zelf dus alles betalen (huur, gas/licht/water, gemeentelijke belastingen). Dan kan je zodra die aanslag komt, aangeven dat je minder dan het minimum verdiend en dan wordt de gemeentelijke belasting kwijtgescholden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel hogescholen en universiteiten hebben daarnaast zelf ook diverse potjes die ze gebruiken om studenten te 'ondersteunen'.
Mensen die een 'aandoening' (dit gaat van dyslexie tot lichamelijk gehandicapt) hebben wat hun studeren negatief beïnvloed, kunnen bijvoorbeeld aanspraak maken op het afstudeerfonds. Ook mensen die zich ingezet hebben in een Centrale Medezeggenschapsraad kunnen hier gebruik van maken, als 'extra' vergoeding voor de tijd die ze in de CMR hebben gestoken die ze niet in het studeren konden stoppen.
Er zijn vaak vele 'topsport' regelingen, potjes om mensen te stimuleren meer uit hun onderzoek te halen en 'prijzen' voor bepaalde geleverde prestaties.
Dit zijn allemaal 'subsidies' die niet afhankelijk zijn van de hoogte van je inkomen, de inkomensverschillen kunnen namelijk m.b.v. de IB-groep opgelost worden (extra bijlenen bijvoorbeeld).
Overigens heb je op de 'subsidies' die hogescholen en universiteiten aanbieden geen recht, tenzij je aan bepaalde criteria voldoet.
Je kan ook bij de IB-groep aankloppen voor een extra jaar studiefinanciering (prestatiebeurs). Wanneer je daar recht op hebt kunnen ze je daar het beste vertellen. Maar heb je bijvoorbeeld een ongeluk meegemaakt, of een traumatische gebeurtenis en ben je verder gezond, dan maak je al kans op zo´n extra jaar prestatiebeurs.

Wat betreft de belastingteruggave, álle schoolkosten zijn aftrekbaar bij de belasting, je moet alleen boven een bepaalde drempel uitkomen (€ 500) en studiefinanciering (wat al belastingvrij is) wordt eveneens op de schoolkosten in mindering gebracht.