Overboeking ongedaan maken?

Recent heb ik iets via marktplaats gekocht, maar ik heb inmiddels genoeg bewijs dat ik ben opgelicht. Echter heb ik het geld al wel overgemaakt. Naast dat ik natuurlijk aangifte ga doen bij de politie, ben ik benieuwd of ik het geld (129 euro) die ik via de rabobank over heb geboekt naar het rekening nummer van de verkoper ook nog kan terug laten vorderen.

Zoja, hoe moet ik dit doen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb trouwens dus wel het rekeningnummer van de verkoper. Zou de politie hier iets mee kunnen doen? Bijvoorbeeld kunnen achterhalen op welke naam deze staat etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
42.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op marktplaats moet je tegenwoordig alleen nog met Paypal betalen (dan ben je wel goed beschermd), of gewoon boter bij de bis ; halen en betalen.
De keren dat er iets NIET opgestuurd wordt beginnen langzaam maar zeker de keren dat je iets WEL ontvangt te overstijgen. Ik begin er helemaal niet meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je als je aangifte gedaan hebt daarmee naar de Rabobank en halen ze het dan wel terug? Ik weet het niet, maar vraag het me wel af, heb zelf ook wel eens wat gekocht via overmaken op marktplaats en dat is toch altijd even afwachten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel oplichters maken gebruik (of liever gezegd misbruik) van bankrekeningen van anderen (tegen betaling), zodat ze niet te traceren zijn. Het is verstandig om geen grote bedragen op marktplaats vooruit te betalen. Vooral met elektronica als GSM's, smartphones e.d. is het oppassen op Marktplaats (en andere handelssites). Maak ook geen geld over als je geen adresgegevens hebt van de verkoper, en die eerst gecheckt hebt. Iemand die eerlijk zaken doet, heeft niks te verbergen, en wil juist wel "bekend" zijn.

Het beste antwoord

Je zou hier het beste voor naar je Rabobank kunnen gaan en ze daar het hele verhaal uitleggen.

Ik vermoed echter dat de kans hierop heel klein is, aangezien je zelf het bedrag overgemaakt hebt. Als het er via een machtiging afgegaan was, dan had je tot 30 dagen de kans om te storneren.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Storneren is het terugboeken van een onterecht geïncasseerd bedrag. Dit dient te gebeuren binnen 8 weken, ofwel 56 dagen, nadat het bedrag is geïncasseerd. Het storneren van een eenmalige overboeking die u zelf heeft gedaan is overigens niet mogelijk."

http://www.hypotheekbond.nl/kennisbank/artikel/821/Wat-is-storneren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Helaas, een zelf gedane overboeking kan je niet terug vorderen. Je kan natuurlijk het bij de bank aankaarten en hopen op hun medewerking, maar ik geef je weinig kans.
Tip voor de volgende keer: gebruik paypall, dan ben je als koper goed beschermd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je deze niet meer laten terug boeken. Ik heb weleens gehad dat ik mijn vodafone rekening had overgemaakt, en de dag erna vodafone zelf nog een keer afschreef. Wat vodafone had afgeschreven kon ik terug boeken, mijn eigen betaling niet.

Ik denk dat je moet afwachten wat de politie er van zegt. Als deze meneer of mevrouw al bekent staat bij de politie is dat een voordeel. Ik koop zelf ook vaak via marktplaats. Als het iets kleins is zoals boeken bijvoorbeeld ( voor een paar euro) wil ik het risico wel nemen om het eerst te storten. Maar bij andere spullen haal ik het altijd zelf op.

Een stukje zekerheid voor jezelf. Zeker als het om dat soort bedragen gaat. 129 euro is toch een hoop geld!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook zo. De reden dat ik dus denk dat ik ben opgelicht is is dat ik vrienden ook contact heb laten opnemen met de verkoper over hetgeen zij verkoopt. Ik heb al een aantal dagen argwaan, en ben dus zelf op onderzoek uit gegaan. Nu blijkt dus dat ze tegen mijn vrienden ook zegt dat ze alle spellen (het gaat om computer spellen) nog heeft, terwijl ze die aan mij duidelijk heeft verkocht. Ik kreeg na de aankoop nog een email dat dr zus op vakantie was en dat ze 1 van de spellen dus nog niet had, dus of ik dan even kon wachten tot vandaag, zodat ze het dan in 1 keer kon sturen. Toen heb ik dr weer een email bericht gestuurd met de vraag hoe het nou zit met het verzenden en toen zei ze dus dat dr zus dr gister heeft gebeld en morgen thuis komt. Ze heeft gezegt dat ze ze of morgen of donderdag via het postkantoor verstuurd. Nu kan ik 2 dingen doen: Ik kan afwachten tot vrijdag, of ik kan nu al meteen aangifte doen. De politie zal denk ik nu uitgaan van ''vermoeding van oplichting'', omdat ze in de mail duidelijk heeft gezegt dat ze ze morgen of donderdag gaat vetsturen. Dit verklaart echter nog niet de vage mailtjes naar vrienden dat ze alle spellen nog heeft.. ik zit dus een beetje in dubio over wat te doen. Voor 't zelfde geldt zijn al dr advertenties vrijdag verdwenen (heb wel print screens gemaakt) en is ze via dr marktplaats account ook niet meer te achterhalen. Ook weigert ze face to face afhandeling. Ik heb gevraagd of ik ze vrijdag niet kan komen halen omdat ik dan toch in de buurt moet zijn, maar dan is ze zogenaamd niet thuis. Ook bij mijn vrienden die face to face trade willen doet ze terughoudend, en dr adres wil ze ook niet geven. Wat zal ik gaan doen? afwachten of nu meteen aangifte doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen! En de volgende keer niet meer laten gebeuren. laat het een les zijn. verder veel succes!
Probeer meer slachtoffers te vinden (samen sta je sterker) en/of leg de vraag neer bij de website van Radar of Kassa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een overboeking ongedaan maken die je zelf hebt ingevoerd gaat helaas niet. Krijg jij niet je product, dan aangifte doen bij de politie. Melden bij marktplaats en ook op de site van www.opgelichtopinternet.nl kun je zien of er meerdere gedupeerden zijn. Als er meer klachten zijn kunnen jullie gesamenlijk de klachten bundelen. Je kunt ook de bank schriftelijk op de hoogte brengen (de bank van de begunstigde) van oplichting bij meedere klachten neemt de bank ook maatregelen.