Hoe kan ik op mezelf wonen?

Introductie: ik ben 20/21 jaar. Heb afgelopen jaar een mhbo diploma gehaald en heb nu een tussenjaar
met een weekend/parttime baan en volg rijlessen. Augustus 2012 wil ik met een HBO opleiding beginnen.
Heb altijd thuis gewoond, mijn ouders zijn inmiddels gescheiden. Na een aanvaring met mijn vader ben ik
sinds december ''woonachtig'' bij mijn moeder. Ze heeft echter maar 1 slaapkamer voor haarzelf,
en ik slaap al die tijd op de bank. Ik ben haar heel dankbaar hiervoor, maar toch wil ik uiteindelijk eigen woonruimte hebben.
Helaas zie ik op het moment door de bomen het bos niet meer, en ik krijg vaker een ''nee'' of ''kan niet'' te horen dan iets anders. Qua kosten weet ik niet hoe ik het kan oplossen, en huursubsidie krijg ik vanwege mijn leeftijd ook niet. Ook heb je hier in de omgeving(Regio Oss) ongeveer 7 woonjaren nodig wil je via de woningbouw iets kunnen huren. Op kamers gaan vind ik voor nu meer een noodoplossing, omdat ik in een enkele kamer snel paniekerig wordt en me nergens meer op kan concentreren. Daarnaast heb ik een relatie met iemand van mijn leeftijd, die mits dit mogelijk is mee wil/kan verhuizen.

Mijn vraag(vragen) is nu een schatting in hoeverre het mogelijk is om ergens iets te huren en dit ook op een normale manier vol te houden qua kosten gezien ik niet in de schulden wil komen.
Zijn er eventueel nog tips waar ik iets aan heb? Ik zie het op het moment vrij somber in en wil liever vantevoren weten of dit terecht is of niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een kennis van ons woonde bij zijn moeder maar kon zich daar niet inschrijven. dus in principe was hij dakloos. hij heeft toen via room4you ( van het leger des heils) een kamer gekregen dat was voor maximaal twee jaar. in die tijd boden zij ook hulp aan als hij tegen dingen aanliep. zij zorgen er ook voor dat jij na max twee jaar een eigen woning krijgt. hij heeft na 1 jaar een 1 kamer woning gekregen ( was in ieder geval helemaal van zichzelf) je kunt bij het leger des heils informeren naar dit soort trajecten. Dit was iig voor mensen tot en met 25 jaar. het komt misschien niet overeen met jouw verhaal maar je zou kunnen informeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hij betaalde voor de kamer ongeveer 250 euro inc gas water en licht. en hij had ook een vriendin die gewoon kon blijven slapen wanneer hij wou. aangezien jouw moeder maar 1 slaapkamer heeft zou ik zeker informeren naar de mogelijkheden. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aangezien je augustus 2012 pas weer aan een opleiding gaat beginnen, lijkt het mij slim om zo snel mogelijk een fulltime baan te vinden (of parttime met zoveel mogelijk uren ivm je rijlessen).
Daarbij vind je op verschillende sites particuliere woningen die je kan huren. Van appartementen tot woonhuizen, en van kamertjes tot ruime recreatiewoningen. Je moet goed zoeken, maar het is mogelijk.
Wanneer je goed werk hebt en zekerheid hebt qua geld, kun je kijken wat je kwijt kunt per maand. Zet alle vaste lasten op een rij.
Huur
Gas/licht/water
Gemeentelijke heffingen en belastingen
Boodschappen
telefoon/tv/internet
mobiele telefoon
en zo nog wat dingen
(zijn ook op internet te vinden)
Zodra je dit goed hebt berekend kun je kijken of het haalbaar is. Ook kun je misschien vragen of degene die mee verhuist met jou ook wat geld in het laatje wilt en kan brengen?

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die de min ook ''durft'' te verklaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+