Bij de rekenhulp voor bijverdienen met Wajong ga je erop vooruit bij 285 euro maar als je 5 euro meer verdiend ga je erop achteruit, waarom?

Ik ben meer dan 80% arbeidsongeschikt en 24 jaar oud, ik had dat ingevuld in de rekenhulp en zag dat je bij 285 euro alles mag houden en als 290 euro of meer bijverdiend alles word verrekend en je uiteindelijk nog minder krijgt dan gewoon niet bij te verdienen, waarom is dat zo?

http://www.uwv.nl/owajong/rekenhulp_owajong.aspx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je hebt gelijk.
De grens voor het loon bij de rekenhulp ligt tussen € 287 en € 288,
De basisuitkering is € 1.076. Als je tot en met € 287 bijverdient komt het loon helemaal bij de uitkering. In totaal dan € 1363.
Als je € 288 verdient dan wordt het totaal van uitkering en loon € 1.016. Met € 1 meer word je dan met € 347 gekort.
Mij lijkt het onverklaarbaar en fout, want dan zou werken niet lonen.
Vraag aan het Uwv uitleg hoe het eigenlijk zou moeten.
Ook waarom de Uwv-rekenhulp je terugpakt als je een euro extra, dus i.p.v. € 287 dan € 288 verdient.