Ik ben al een tijd opzoek naar werk, kan ik in de tussentijd iets van een tegemoetkoming krijgen?

Ik heb sinds april dit jaar geen werk meer. Op die plaats heb ik vanaf december gewerkt, 4,5 maand dus. Nu is het voor mij lastig om aan werk te komen, ik heb nog maar weinig werkervaring. Nu zit ik dus zonder werk, maar ook zonder geld. Ik solliciteer wel, maar meestal zoeken ze een stagaire of iemand met x aantal jaar werkervaring. Kan ik in de tussentijd een tegemoetkoming krijgen? En hoe werkt dat? Ik ben 20 en woon nog thuis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is een opleiding geen betere optie? Daar kan je geld voor lenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een diploma, ook zou ik graag ergens anders nog voor willen leren, maar daar is geen geld voor. Ook wil ik me op deze leeftijd nog niet in de schulden werken. Mijn ouders betalen geen studie meer voor mij, en een lening wil ik eigenlijk nog niet. De kans dat je vanuit daar steeds meer schuld opbouwt lijkt mij groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je je al ingeschreven bij uitzendbureaus?

Antwoorden (2)

heb je je al ingeschreven bij het UWV?
Zoniet, meteen doen. Vandaar uit kun je je inschrijven bij de sociale dienst. Vanwege je leeftijd zul je in een werkervaringstraject geplaatst worden, en er wordt samen met jou gekeken wat je het beste kunt doen om aan werk te komen.Door sollicitatietraining of door te kijken of je nog een cursus moet/kunt doen
anneliez
12 jaar geleden
Je kan naar het UWV gaan en vragen of het nut heeft om een WWB (= Wet Werk en Bijstand) uitkering aan te vragen.
Leg je situatie uit en kijk wat daar uit voortkomt.
Wordt de uitkering goedgekeurd en krijg je WWB, heb je verder niets meer met het UWV te maken, (alleen ingeschreven blijven als werkzoekende) maar in plaats daarvan zit je plaatselijke gemeente je achter de vodden om maar zo snel mogelijk een baan te krijgen. Let wel, je hebt dan een pitbull in je nek bij wijze van spreken, maar zij kunnen je helpen en begeleiden naar een baan.

Maar hou er rekening mee dat je Gemeente het je niet makkelijk gaan maken, zij zullen je -nogmaals- behoorlijk achter de vodden aanzitten en je moet regelmatig naar het gemeentehuis om verslag te brengen van je activiteiten en vorderingen...

ik spreek helaas uit ervaring

Toegevoegd na 4 minuten:
De gemeente tegenspreken, of hun oplossingen negeren / dwarsbomen is heel slecht idee. Je zult echt naar hun broekspijpen moeten dansen en zo niet zetten ze je WWB zonder pardon geheel of gedeeltelijk stop. Daar doen ze echt niet moeilijk over...

Dus dat betekent kortweg dat je min of meer geen keus hebt, je zult hun traject of baan aan moeten pakken, ook al kun je je er helemaal niet in vinden.