herroepen oude ww rechten?

Sinds 1 september heb ik een ww-uitkering met als einddatum december 2013. Inmiddels heb ik een opleiding afgerond tot reisbegeleider. Ik zou graag het komende jaar willen kijken wat mijn mogelijkheden in de reiswereld zijn en of het voor mij haalbaar is om daarin verder te gaan zonder dat ik daarmee niet mijn hele toekomst op het spel ga zetten. Er wordt in de reiswereld veelvuldig gebruik gemaakt van kortlopende contracten tegen een minder uurloon dan mijn dagloon nu is. Wat gebeurd er als ik b.v. na 7 maanden een ww-uitkering te hebben ontvangen aan de slag kan voor 4 maanden en daarna helaas terug moet vallen op mijn ww-uitkering? Kan ik dan mijn oude ww-rechten herroepen (zowel qua lengte uitkering als de hoogte van de uitkering). Idem voor de situatie dat ik een aantal keer een reis kan begeleiden (niet aaneengesloten) van 3 weken en steeds terug moet vallen op mijn ww-uitkering.
Ik wil graag weten waar ik aan toe ben voor ik definitieve stappen ga zetten in deze richting.

Met vriendelijke groet,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Nee, dat gaat je niet lukken.
"De WW-uitkering wordt gebaseerd op het laatstverdiende loon, waarbij als maximum het maximum dagloon geldt. De eerste twee maanden ontvangt men 75%, daarna 70%."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Werkloosheidswet#Hoogte_van_de_WW-uitkering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik altijd begrepen heb, val je terug in je oude rechten als je niet langer dan 6 maanden werk hebt. Maar het betrouwbaarste is het om het aan uw WW-coach te vragen
anneliez
12 jaar geleden
In sommige situaties kan uw WW-uitkering weer verder gaan.Als ik ben gaan werken
Is uw WW-uitkering gestopt omdat u weer bent gaan werken? En wordt u opnieuw werkloos? Vraag dan opnieuw een WW-uitkering aan op werk.nl.

Pak de brief erbij die u van UWV kreeg over de beëindiging van de WW-uitkering. Daarin staat dat uw WW-uitkering weer verder gaat als u vóór een bepaalde datum weer werkloos wordt.

Wordt u vóór de datum in de brief weer werkloos? En vraagt u weer WW aan? Dan loopt uw oude WW-uitkering weer verder. Dit heet ook wel 'herleving van de uitkering'. Het betekent dat het oude uitkeringsbedrag blijft gelden. Ook als u in de tussentijd tegen een lager salaris heeft gewerkt. Hoelang u dan nog WW krijgt, hangt af van de voorgaande periode dat u WW kreeg. De einddatum voor uw WW-uitkering schuift op met de periode die zit tussen het stopzetten van uw WW-uitkering en het moment dat u opnieuw werkloos werd.
Wordt u na de datum in de brief weer werkloos? Dan heeft u weer minimaal 26 weken gewerkt. U krijgt dan mogelijk een nieuwe uitkering. De hoogte en de duur van de uitkering worden dan opnieuw vastgesteld.

Bij de aanvraag op werk.nl heeft u uw DigiD nodig. Als u die nog niet heeft, dan kunt u deze aanvragen via digid.nl.Dus inderdaad het is mogelijk dat uw oude uitkering hervat word .Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk +