Is een kortingsbon echt geld?

Bij een bouwmarkt kreeg ik bij mijn aankoop een kortingsbon van 5 euro, voor bij de volgende aankoop. Helaas moest ik het product retourneren. Bij de retourbalie werd ook de kortingsbon teruggevraagd. Omdat ik die niet meer had, werd er 5 euro op het retourbedrag ingehouden. Mag dat?

bamibal
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel heel erg apart, dan heb je bijvoorbeeld iets gekocht voor 20 euro en dan breng je het terug, krijg je maar 15 euro terug. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
bamibal
12 jaar geleden
Tja, als ik de kortingsbon ook had teruggebracht, had ik wel het hele bedrag gekregen.
Ik kan me niet voorstellen dat dat correct is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het wel begrijpen... Als je iets koopt, en je krijgt er 5 euro cadeau bij, en je levert het gene wat je gekocht hebt weer in, dan zou je eigenlijk 5 euro winst maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt niet te kloppen, maar als je mijn antwoord leest, moet het wel op deze wijze. Anders zou de bouwmarkt net zo goed gratis kortingsbonnen uit kunnen gaan delen.

Het beste antwoord

Het staat vermeld op de voorwaarden van de kortingscoupon, bijvoorbeeld bij de Gamma:

- indien een aankoop wordt geretourneerd waarbij de klant één of meer coupons heeft verkregen, zal de GAMMA-bouwmarkt deze coupon(s) aan de klant terugvragen of met de klant verrekenen;"

Door het accepteren van de bon, die je volgens mij bij de Gamma alleen krijgt als je je pashouder bent en dus voor deze voorwaarden hebt getekend, ga je er dus mee accoord.

Dit soort voorwaarden lijken raar maar achteraf gezien soms logisch, er zijn anders mensen die een flinke aankoop doen, daardoor een flinke kortingsbon krijgen, de aankoop retourneren en de kortingsbon gebruiken. Om dat te voorkomen is deze regel.

De voorlichting mag natuurlijk veel beter, en daarbij kunnen ze zichzelf ook indekken. Als je de voordeelbon alleen mag gebruiken in combinatie met je pas, kunnen ze precies zien of het gebruikt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

een kortingsbon is geen echt geld, maar een kortingsmogelijkheid, waavan jij bepaalt of je er gebruik van maakt.

je kreeg deze na aankoop, de bon werd op dat moment niet in mindering gebracht. het is m.i. onterecht dat je iets dat je volledig betaald als meegekregen korting voor een ander product, bij retournering moet inleveren.

en wat als je de kortingsbon had geweigerd?
stond hierover iets op de bon?
rare situatie. zou ik niet mee akkoord gaan.
en het bedrag dat betaald is volledig terug vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb geen duidelijke bron, maar lijkt me wel.

Bekijk het van de andere kant. Neem even dit voorbeeld:

Je koopt iets van €20,-
Je krijgt een kortingsbon van €5,-
Deze gebruik je en is dus weg.

Netto heeft het eerste product je dus €15,- gekost (immers heb je de kortingsbon "vervangen" voor de €5,- die je normaal zou geven. Eigenlijk is het dus gewoon €5,- korting, maar om te zorgen dat jij terug komt, maken ze er een kortingsbon van.

Mocht de winkel jou €20,- terug geven, heb jij dus €5,- zomaar gekregen, zo "gek" zijn ze dus ook weer niet.

Stel dat je dit 1000 keer zou doen en netjes €20,- terug zou krijgen. Dan heb je €5000,- aan kortingsbonnen gratis gebruikt. Zo overleeft een bouwmarkt het dus nooit!

Toegevoegd na 5 minuten:
Oftewel; Ja het is "echt" geld.

Stel je hebt een kortingsbon van €5,- en je koopt iets van €5,- dan is deze gewoon "gratis".

Toegevoegd na 13 minuten:
Edit: Het klinkt misschien "illegaal", maar stel dat bamibal liegt tegen de bouwmarkt en de kortingsbon achterhoud. Hij krijgt wél zijn hele aankoop bedrag terug.
Dit doet hij zo bij nog 100 bouwmarkten en hij heeft €500,- aan kortingsbonnen. Toch leuk wat "gratis" spullen gekocht zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Ik snap wel waarom ze het terug willen hebben. Maar ik vraag me af of het juridisch mag. Een bon van 5 euro die je alleen bij één winkel kunt besteden, heeft m.i. minder waarde dan 5 echte euro's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is logisch dat ze het terug willen, maar het mag niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe moeten ze jou kortingsbon terug vragen, maar aangezien dit niet mogelijk is willen ze hun "geld" toch terug zien. Natuurlijk is deze voor JOU minder waard, maar voor hun is die kortingsbon EXACT €5,- waard. (immers geeft iemand die iets koopt bv. €45,- + korting van €5,- i.p.v. €50,-) Lijkt me sterk dat je hier juridisch bezwaar tegen kunt maken, omdat de tegenpartij mijn bovenstaande voorbeeld zal gebruiken als tegenargument. Jij kunt immers ook "liegen" en de kortingsbon achterhouden, om zo bij een andere instelling lekker gratis te gaan shoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite delen ze deze gratis uit die bonnen. Het is toch te gek dat iedereen zo'n bon gratis krijgt en Bamibal er nu dus voor moest betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee, deze "kortingsbonnen" zijn "gratis" (indien ze in folders staan), maar niet onbeperkt uiteraard. Op deze folders staat ook altijd: max. x per klant en 1 per product ofzo. Ook geen combinaties etc. Ik snap het punt wel, maar anders zou je 100 losse kortingsbonnen kunnen inwisselen voor gratis stukken hout o.i.d. Dat kan natuurlijk nooit.
bamibal
12 jaar geleden
Ik vermoed dat ze deze problemen niet hebben doorgedacht bij het verzinnen van de actie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag toch hopen van wel, gezien het feit dat ze €5,- afhouden van het bedrag lijkt dit er ook wel op. Even een vraag: Is het een algemene kortingsbon (dus mag je ook 10 kortingsbonnen tegelijk gebruiken?)
bamibal
12 jaar geleden
Ik weet het niet, want ik ben de bon kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jet bevestigd mijn vermoedens dat het ook wel ergens genoteerd zou staan. Is meestal dus wel over nagedacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt mij in de oren dat ze jou (zonder iets te vragen) een kortingsbon GEVEN, maar als je het inruilt (iets waar je de volledige prijs voor hebt betaald) ineens zomaar de waarde van die bonnen als geld inhouden....ze laten jou betalen voor iets wat je niet gebruikt hebt en wat je gekregen hebt, vind ik erg raar.
het is echt te bizar voor woorden . de bouwmarkt mag dit absoluut niet doen . ik zou zeker dat geld terug gaan halen als ik jou was. je bent nu gewoon opgelicht en je 5,00 kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n boude bewering moet je wel staven met bewijs. Naar welk wetsartikel verwijs je? En hoe past die tekst bij deze vraag? Van mij een min.
Dat is op zijn minst vreemd. In de kleine lettertjes van een kortingsbon staat meestal dat deze niet inwisselbaar is voor geld. Maar andersom zou dat wel mogen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij mag dit niet, je kreeg die kortingsbon wel maar hebt voor dit artikel het volledige bedrag betaald. Hun delen bij iedereen deze kortingsbonnen uit en die kan jij gebruiken als je dat betreffende artikel koopt. Nu laten ze jou in feite betalen voor die kortingsbon die jij niet eens hebt gebruikt terwijl iemand anders die gratis krijgt.
Je kan de consumentenbond hierover informeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt
Als echt geld kun je het niet beschouwen, want dan zou je hem onwillekeurig waar kunnen besteden.
Het is meereen lokkertje, om niet te zeggen een dwingertje, om je volgende aankoop weer bij dezelfde bouwmarkt te doen en natuurlijk doen veel mensen dat dan ook.
Dat een zelfde artikel zonder korting bij een andere bouwmarkt goedkoper is, dan het jouwe met korting wordt dan vaak over het hoofd gezien. want je krijgt immers "korting"!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat die kortingsbonnen zijn gekoppeld aan een bepaalde transactie?
Hoe meer je besteed hoe meer korting je krijgt. Iedere klant krijgt dus een op maat gemaakte kortingsbon.

Wanneer je een artikel retourneert zetten ze dit in het systeem dmv de streepjescode op de aankoopbon. Ze zouden dan ook de kortingsbon kunnen annuleren die daar bij hoort.

Het feit dat ze dit niet doen maakt het wat dubieus.

Ik vraag me ook af wanneer zo'n bon 'officieel' is. Je zou hun ook een bon kunnen geven met "bij mijn volgende aankoop krijgt u 5 euro extra" Maar die nemen ze vast niet aan...

Vanwege eerder (door anderen) genoemde redenen staan ze natuurlijk in hun recht. Dit hebben ze allang dichtgetimmerd. Je bent je geld kwijt, niet echt klantvriendelijk, maar begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan de bon.
Werk zelf bij de Albert Heijn, en daar hebben we dan ook verschillende bonnen.
Bijvoorbeeld e 'voordeelbonnen' (waarvan ik denk dat die het meest op die van de bouwmarkt lijken) waarmee je een product met korting krijgt, of bij bijvoorbeeld e25 krijg je eenmalig e2,- korting. Deze worden gewoon ingehouden bij retour. Deze vertegenwoordigen immers geen waarde en je legt er ook niet op bij.
Een waardebon (!) mag je echter gewoon de waarde van houden.

Het makkelijkste hoe je dit kan terugvinden is op de bon zelf. Als er staat 'kan niet ingewisseld worden voor geld' zul je de korting inderdaad niet mogen houden. Echter zal het de bouwmarkt wel sieren een nieuwe kortingsbon aan je te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen geld, want het heeft beperkingen (één soort bouwmarkt), voor die bouwmarkt wordt het echter wel gewoon opgenomen als geld in hun balans (onder "verleende, nog niet uitgegeven kortingen" dan wel onder "verleende kortingen").

Als jij het wilt ruilen dan wil je eigenlijk jou aankoop ongedaan maken, dat kan, maar dan moet wel de gehele aankoop ongedaan gemaakt worden, anders klopt het niet. De kortingsbon die je hebt gekregen moet dus ook terug, het recht om de kortingsbon te gebruiken is namelijk verbonden aan de aankoop van het product.

Wanneer jij het product terug brengt maar de bon zelf houd dan loopt hun balans scheef. Zij krijgen namelijk het product terug, maar de daarbij verleende korting is verdwenen. Om te zorgen dat de balans gelijk loopt (terug gaat naar de oude staat, waarin jij geen product hebt gekocht, wat jij wilt, want je wilt het ruilen) moet jij de bon ook terug geven.

Ik hoop dat het duidelijk voor je is geworden, zonder twijfel zal deze regeling opgenomen zijn in hun (algemene) voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil nog even wat toevoegen, wanneer je bij de gamma producten koop krijg je geen kortingsbonnen.
De bonnen zijn in de bouwmarkt echt geld, je kunt als je 20euro aan bonnen hebt ook voor 20euro besteden.
Het is niet zo dat je een minimaal bedrag moet bij betalen, dus dan vind ik het logisch dat je dit terug moet betalen. is het echt een kortingsbon opzich vind ik dat ze dit niet kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geld in de kassalade is een zogenoemde liquiditeit. Net zoals het geld op de bankrekening, of effecten.
Ook kortingsbonnen vallen onder dit hoofdstuk, zij het dat ze aan de andere kant van de balans staan. Het zijn in feite schuldpapieren aan toonder.

Dus het is sterk te vergelijken met geld. En ze worden in de boekhouding bijgehouden.

Een kortingscoupon in de krant is geen schuldpapier, maar een reclameactie. Deze worden niet geadministreerd.
Mogelijk ben je gevoelsmatig hiermee in de war.

Zie het als een les, en leer ervan in plaats van je te beklagen. Een cursus boekhouden is duurder.