Kan je een soort van WW krijgen omdat je niet kunt werken ivm migraine (18jaar)?

Mijn vriendin zit nog op school, ze heeft vaker migraine aanvallen (1keer in de 2 weken). Daardoor kan ze geen baantje pakken, omdat ze bang is dat ze dan soms niet kan werken. Bestaat er een soort uitkering voor een 18 jarige? nu kan ze zeg maar geen extra geld verdienen.

Toegevoegd na 7 minuten:
wat extra informatie: ze hebben al vanalles geprobeerd, eerst pillen enzo. Nu heeft ze anti depressiva, en wanneer ze zo'n aanval krijgt, Moet ze zich zo'n spuit zetten. Het is dus niet om geld te vangen ofzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt misschien raar, maar slikt ze de anti conceptie pil? Ik heb daar jaren hoofdpijn aanvallen van gehad, toen ik een andere kreeg was het over. Het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heeft ze ook al verschillende van gehad, niets verhielp de migraine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de vraag is of ze al heeft geprobeerd te STOPPEN met de pil. Helemaal stoppen dus.
Heeft voor mijn hoofdpijn ook wonderen gedaan. En wa slikt ze eventueel preventief tegen de aanvallen ? Want bij tweewekelijkse aanvallen moet je niet alleen aan behandeling, maar ook aan profylaxe gaan denken. Zo heeft mijn man jaren betablokkers geslikt om aanvallen te voorkomen, en dat werkte uitstekend.

Het beste antwoord

WW moet je eerst voor gewerkt hebben, anders krijg je dit niet.

"De Werkloosheidswet of WW is een Nederlandse wet, en een werknemersverzekering die daarin wordt geregeld, die werkloze werknemers, met voldoende arbeidsverleden (voldoen aan de weken-eis) en beschikbaar voor arbeid, een werkloosheidsuitkering biedt."

Dit is dus geen optie voor jou vriendin.

Vanaf je 18e krijg je indien je studeert nog studiefinanciering. Dit zou dus ook een "optie" zijn.

Daarnaast is het probleem bij jou vriendin niet de migraine, maar heb niet nemen van een baan. Migraine kun je weinig aan doen en het lijkt me sterk dat er geen enkel bijbaantje is te vinden waarbij de baas je niet wil omdat je 1x in de 2 weken migraine hebt. Ik neem aan dat ze niet 7 dagen in de week zal werken (je spreekt over extra geld verdienen), dus de migraine zal niet eens altijd tijdens werkuren vallen.

Mijn tip: Laat haat gewoon een baan nemen. Er bestaat geen soort "WW", omdat je migraine hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Edit: Niemand zal zeggen dat het is om geld te vangen, maar de regeling bestaat gewoon niet, omdat er genoeg mensen zijn die dan wel simpel "geld zouden vangen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies mijn gedachte, maar dan beter verwoord.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
merci.

Andere antwoorden (8)

Je hebt alleen recht op een WW-uitkering als je buiten je eigen schuld ontslagen bent en een arbeidsverleden hebt opgebouwd.

Voor het gemis van een bijbaan ontvang je geen uitkering. Ze krijgt, als het goed is, studiefinanciering.

Ze kan een flexibele baan kiezen, zoals inpakwerk bij haar thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als schoolgaande 18 jarige kun je geen uitkering krijgen.

Maar als ze echt niet kan werken wegens die migraines kan later wel een arbeidsongeschiktheidsuitkering aanvragen.

---

Dat is later, voor nu moet ze een afspraak maken met de dokter, indien die geen ideeen heeft een doorverwijzing naar een arts. Die migraine komt namelijk ergens vandaan en misschien is het wel gewoon op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zo'n uitkering bestaat niet.
Ander zou de verleiding voor elke scholier wel erg groot zijn om er gebruik van maken en wel geld te krijgen, maar niet te hoeven werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wajong misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zeker niet. Voor af en toe migraine krijg je geen Wajong.
Dan moet er veel, veel meer aan de hand zijn!
Voor jongeren die wegens een handicap niet kunnen werken, bestaat er de Wajong (wet Werk- en Arbeidsondersteuning JOng Gehandicapten).

Deze wet geldt niet voor een baantje, maar biedt wel ondersteuning bij het vinden van passend werk, en indien nodig, aanvulling van het inkomen als ze straks klaar is met school.
Er hangt een heel circus van regelingen en keuringen rond de Wajong, of je met terugkerend migraine-aanvallen in aanmerking komt is maar de vraag, want je moet minstens 25% arbeidsongeschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, voor wajong komt ze zeker niet in aanmerking. Dan moet er veel meer aan de hand zijn. Zeker niet met dit kabinet
Laat haar eens naar het UWV gaan, voor mensen ook voor 18 jarigen, met een structurele functionele beperking, kunnen zij een jobcoach inschakelen, deze kan begeleiden met het zoeken van een baan, het bedrijf inlichten over de no-riskpolis en meer voordelen voor het bedrijf, dit heet een SFB verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WW niet. Maar ze heeft recht op studiefinanciering lijkt mij.
Ik kan niet werken of leren. Kan ik toch een uitkering krijgen?
Je hoeft niet te werken of te leren als je dit door ziekte, beperking of psychische problemen niet kunt. Om dan toch een uitkering te krijgen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

Je hebt geen of weinig inkomsten of vermogen en je partner ook niet;
Je hebt geen recht op een andere uitkering, bijvoorbeeld een Wajonguitkering.

Hoe hoog is de uitkering?
De hoogte van de uitkering hangt af van je leeftijd. Er is een bedrag voor jongeren van 18, 19 en 20 jaar en een bedrag voor jongeren van 21 jaar en ouder. Als je jonger bent dan 18 jaar krijg je geen uitkering, je ouders kunnen dan nog kinderbijslag voor jou ontvangen. Verder maakt het niet uit of je alleen of samen woont met een partner of kind. Woon je samen of ben je getrouwd? Dan kunnen jullie samen een uitkering voor gehuwden krijgen als jullie allebei een werkleeraanbod hebben. Heeft jouw partner geen werkleeraanbod? Dan krijg je een uitkering voor een alleenstaande (ouder).
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat gaat je niet lukken - zoals ook uit bovenstaande welk blijkt.

Migraine is in principe (volgens ' de boekjes' ) een gewone periodieke kwaal die vaak ook nog goed te behandelen is (zeker ook in de profylaxe).

Zit je in de groep patiënten waar niets werkt dan zou je door die migraine gedeeltelijk of zelfs geheel arbeidsongeschikt kunnen zijn. Eén keer in de twee weken is vrees ik niet vaak genoeg om volledig arbeidsongeschikt te raken, maar werk vinden wordt wel heel erg moeilijk. (Daar heeft de uitkerende instantie dan echter weer weinig mee van doen). Vermoedelijk kom je op die basis eerder in aanmerking voor een arbeidsplaats bij de Dienst Sociale Werkvoorziening - of hoe de voormalig sociaal werkplaats bij jou in de stad / regio ook heet.

Daarnaast wordt je inkomen dan aangevuld door de Wajongg (levenslange uitkering voor volledig arbeidsongeschikten) of, als je niet wordt afgebeurd de bijstand.

Dit alles gaat echter pas spelen NA school. Voor het niet kunnen bijverdienen naast school bestaan - uiteraard - geen financiële regelingen, omdat je daarvoor de studiebeurs al hebt, of nog bij je ouders woont. Het is een extraatje, geen 'recht', en er zijn legio redenen waarom iemand niet kan werken naast school ; tenslotte is SCHOOLGAAN je dagbesteding, en werken een extraatje.

Overigens zie ik niet waarom ze met haar migraine niet een folderwijk zou kunnen lopen bijvoorbeeld, met behulp van iemand die incidenteel wil invallen als ze een aanval heeft. Samen een postwijkje lopen , waarbij zij haar goede dagen neemt en de ander haar slechte dagen. Maar het zou ook best kunnen dat ze vaak langere tijd geen aanval heeft, en best een baantje vinden kan. Loopt dat na een x aantal keren ziekmelden alsnog spaak, dan heeft ze het in elk geval geprobeerd.