Doe ik deze balansmutatie goed als je het contant verkoopt?

Ik heb bijvoorbeeld goederen verkocht voor €30.000. De Inkoopprijs is €10.000. Is dit de juiste balansmutatie als je het contant verkoopt?

Voorraad - €10.000| EV + €20.000
Kas + €30.000 |

(EV= Eigen vermogen)

Toegevoegd na 10 minuten:
Om verwarring te voorkomen, dit hierboven is een tabel, de linkerzijde is debet en de rechterzijde is credit.

12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dag,

Uw debet of activa zijde neemt met 20.00 toe (kas30+ en voorraad 10-) en aan de credit of passiva zijde neemt uw vermogen met 20 toe. Uw journaalpost is in evenwicht en geeft redelijk goed weer wat er gebeurd is. Ik zou echter in plaats van direct het eigen vermogen te muteren liever een post 'saldo winst' met 20 laten toenemen. Op deze manier kunt u steeds zien wat er sinds de laatste jaarrekening in uw bedrijf aan winst is gemaakt. Aan het eind van het jaar kunt u dan bij de resultaatbestemming beslissen of u de winst toevoegt aan het eigen vermogen of dat u deze bijvoorbeeld moet stoppen in een voorziening. Een voorziening staat ook aan de passief zijde maar wordt niet tot het eigen vermogen gerekend.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

kas debet 30.000
voorraad credit 10.000
omzet credit 20.000
Dit is de juiste journaal post het eigen vermogen wordt pas gemuteerd als je een jaarrekening hebt gemaakt en de winst of het verlies van het afgelopenboekjaar bekend is.
ronron1212
12 jaar geleden
KAS 30.000
Aan Omzet 30.000

dan een post:
Omzet 30.000
Aan Kostprijs verkopen 10.000
Aan Resultaat 20.000

Kostprijs verkopen: 10.000
Aan Voorraad goederen 10.000

Bij boekhouden is het zaak alles tot in de kleinste deeltjes uitelkaar te trekken en die elk te boeken.