is het wettelijk verplicht om als werkgever, je werknemers dubbel uit te betalen op zondag?

Mijn zusje werkt in een kleding winkel.. En op koopzondagen werkt zei ook. Nu krijgt ze niet dubbel uitbetaald omdat haar baas zegt dat hij dat niet verplicht is.. Klopt dit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Lonen en uitbetaling wordt door de CAO geregeld. Je zus zou dit moeten lezen om te weten wat haar rechten en plichten zijn.
De werkgever mag, daar in tegen, niemand verplichten om op zondag te werken. Behalve natuurlijk als het in de contract staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er geld een toeslag van 100% zie bijlage pagina 20
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gevonden Ronron! Ze heeft er dus wel recht op!
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat staat er toch heel duidelijk boven op het loon 100%
ronron1212
12 jaar geleden
Nee daar geldt dat niet jammer he
Dat klopt, haar baas heeft gelijk. Zou leuk zijn, als elke werknemer die op zondag werkt dubbel uitbetaald zou worden! Wel zijn er vaak regelingen over extra betalingen op onregelmatige werktijden, maar dat is afhankelijk van het CAO.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie vorig antwoord van Ronron: het is dus wel geregeld inde kledingbranche!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Emma, dit is bijna overal zo !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch niet in de zorg en de horeca? Sorry dan :-s
Kijk voor de cao bij de branche voor kledingwinkels. Het ligt ook vaak aan het soort contract dat je hebt. Een hulpkracht die minder dan 12 uur per week werkt (volgens het contract) heeft andere rechten bijvoorbeeld.