Mag een makelaar informatie vragen aan deurwaarder ?

Hallo . Wij willen een huis gaan huren en nu heeft de verhuurder een creditcheck gedaan. uitkomst was dat er in 2007 een deurwaarder en incasso bureau op mijn naam staan.

Het is 5 jaar geleden pfff .

Ik weet niet meer waar het van is. Zal iets kleins geweest zijn.

Nu wil de verhuurder navraag gaan doen bij de betreffende deurwaarder of incasso bureau .

Mogen deurwaarders die informatie zomaar geven zonder toestemming ? . Lijkt mij dat er een soort geheimhoudingsplicht voor is.

Maakt mij verder niets uit . Maar dan moet ik daar wel toestemming voor geven lijkt mij.

Vriendelijke groet ,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Ja dat mag je krediet waardigheid controleren is voor de woningbouwvereniging een mogelijkheid om te beoordelen of je als huurder je huur wel kunt en zult betalen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet mee eens , een deurwaarder is geen bkr kantoor
en bij bkr kunnen alleen bedrijven via banken info in winnen , en bij de bank kun je voor je eigen een bkr registratie aanvragen kost ongeveer 4,50 €
het is regel van bkr tiel de registratie verwijderd word na 5 jaar verwijderd , het kan dus zijn dat je bijv nog net binnen de exacte tijd van 5 jaar zit , en dat dus binnen kort de registratie afloopt , ik denk niet dat deurwaarder iets mag doorgeven , dan zou elkeen jou gegevens kunnen opvragen en je daarop terug pakken om bijv een andere huurder die beter betaalt en waar ze meer vastigheid bij hebben te verhuren, ( ik zeg hier niet dat je een slechte betaler ben ) daar hou ik mij buiten
suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Hier ben ik het dus echt niet mee eens Een deurwaarder is een persoon die beëdigd is en toegang heeft tot andere bronnen dan alleen BKR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden . Alleen bedoelde ik of de verhuurder mag vragen . Waarom het ging en hoeveel ?. Volgens mij mag de deurwaarder daar geen antwoord op geven . Althans dat lijkt me. groeten .
Nee, de deurwaarder mag en zal geen informatie verstrekken, zo simpel is het. Zelfs de loonadministratie op het werk krijgt maar met moeite info los... Het tast namelijk niet alleen jouw privacy aan, maar hij zou ook gegevens moeten verstrekken over je schuldeiser, en dat is zijn klant....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Wat heeft de loonadministratie daarmee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur om aan te geven hoe moeilijk het is voor derden om info te krijgen...
Nee, dit mogen ze niet zo maar doen. De Wet Bescherming Persoonsgegevens regelt dat verwerking van persoonsgegevens slechts onder beperkte omstandigheden kan. Het begrip verwerking moet je breed interpreteren: vrijwel alle handelingen van persoonsgegevens is een verwerking. In jouw geval zijn er dus twee verwerkingen geweest: de ene is van jouw (potentiële) verhuurder naar het incassobureau. De andere is van dat incassobureau aan jouw deurwaarder.

Artikel 8 regelt op welke gronden jouw gegevens verwerkt mogen worden. Van belang is 8a: het kan zijn dat jij ondubbelzinnig toestemming gegeven hebt. Dat kan zijn als de verhuurder aangekondigt heeft dat hij een credit check zou doen. Maar uit de toon van je verhaal maak ik op dat dit niet zo is.

Het andere artikel is onderdeel 8f: "de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert."

De vraag is dus: is het belang voor de verhuurder, óf voor jou, groter dan jouw recht op privacy. Dat is een lastige vraag. Zowel de verhuurder als jij zijn gebaat bij dat je de woonlasten kan voldoen. Maar aan de andere kant geldt wel: de verhuurder net zo goed vooraf kunnen vragen of hij een achtergrond check mocht doen.

Daarbij komt ook de overweging dat een betalingsprobleem uit 2007 niet zomaar doorgegeven had mogen worden. Het incassobureau had namelijk een afweging moeten maken: was die betalingsachterstand van zodanig aard dat het belang van de verhuurder (of van jou) groter is dan het recht op de respectering van je persoonlijke levenssfeer.

Voor zover ik de feiten ken schat ik in dat het incassobureau en de verhuurder onrechtmatig gehandeld hebben. Maar daar heb jij verder weinig aan; je kan het nu niet meer terugdraaien. Het enige wat je kan doen is de zorgen van de verhuurder wegnemen.