Heb ik ook recht op doorbetaling van 3 dagen als de pgbhouder mij niet belt?

Ik werk sinds 1 jan 2012 voor een pgb houder, heb tot 7 jan 2012 gewerkt. Daarna heb ik niks meer van haar gehoord, tot vandaag, kreeg via e-mail me ontslag. Heb dus 3 maanden thuis zitten te wachten aangezien ik een contract had als oproep, nu wil ik graag weten of de pgb houder mij voor die 3 maanden ook de wettelijke 3 uur per week door moet betalen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik denk dat het afhankelijk is van de overeenkomst die je had. Een "contract als oproep" zoals je het nu noemt, doet mij vermoeden dat je geen recht hebt op uitbetaling. Bovendien had je zelf initiatief kunnen tonen, bijv. door haar regelmatig te bellen i.p.v. 3 maanden thuis zitten wachten. Waar je die wettelijke 3 uur per week vandaan haalt, is mij niet duidelijk. Voor zover ik weet kun je alleen je contract er op nakijken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is je vraag nogal onduidelijk.
In de vraag heb je het over 3 dagen, in de toelichting gaat het over 3 maanden en 3 uur per week. Als je duidelijker aangeeft wat er precies in je contract staat, krijg je wellicht ook duidelijker antwoorden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Eh.... je hebt deze vraag 4x gesteld, zie ik nu. Misschien kun je de moderators vragen of het mogelijk is de antwoorden samen te voegen bij 1 "exemplaar" en de rest laten verwijderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé, ik weet zeker dat ik deze vraag had beantwoord, maar zag later dat de vraag verwijderd was. Zie nu ineens dat één versie wel is blijven staan, maar blijkbaar net de vraag waar ik op geantwoord had, verwijderd is.

Nou goed, tweede poging dan: je hebt twee mogelijkheden voor uitbetaling met een arbeidscontract voor PGB-werk. Je kunt kiezen voor een vast salaris per maand, of voor het achteraf declareren van de uren. Als je werkte als oproepkracht, ga ik er vanuit dat je werkte op declaratiebasis. Dat betekent dat als je niet werkt, je ook geen salaris krijgt. Ik weet niet of jullie zelf nog aanvullende afspraken hadden gemaakt naast het standaardcontract, het staat de budgethouder en zorgverlener natuurlijk vrij om naast het contract nog extra afspraken te maken.

Als je werkte onder de 3-dagenregeling (dus op maximaal drie dagen per week voor de budgethouder werkzaam was) dan geldt een versimpelde loondienstconstructie. Dat betekent dat je als werknemer niet goed beschermd bent, omdat er geen sprake is van volledige loondienst. Er is dan een wederzijdse opzegtermijn van één maand, maar je kunt inderdaad zonder opgaaf van redenen worden ontslagen. Niet dat het netjes is om dat te doen trouwens, en via e-mail vind ik al helemaal niet behoorlijk. Je kunt er alleen helaas weinig aan doen. De opzegtermijn brengt je financieel gezien ook geen voordeel als je feitelijk al niet meer werkzaam was voor de budgethouder.

Ik begrijp trouwens niet wat je bedoelt met de "wettelijke 3 uur per week". Als je bedoelt dat je een contract had van 3 uur per week, was het geen oproepcontract. Kijk anders je eigen contract er nog eens op na, daar staat in wat de afspraken onderling zijn. Er is overigens ook geen CAO van toepassing, dus het contract geeft alle informatie die je zoekt.