Is het strafbaar wanneer je buitenlands geld uitgeeft?

sommige onder ons kennen de thaise baht munt die zoveel op de 2 euro munt lijk wel.
maar is dit strafbaar om deze uit te geven?
het heeft een waarde rond de 0,20 cent en heeft precies dezelfde afmetingen als de 2 euro munt!

Ik heb een afbeelding toegevoegd van de thaise baht munt.

Ik heb deze munt ontvangen als wisselgeld bij de Albert Hein.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Powergen
12 jaar geleden
Ik zie alleen geen afbeelding...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee sorry er was iets fout gegaan
bamibal
12 jaar geleden
20 cent, bedoel je waarschijnlijk.

Antwoorden (3)

Ja, als je dat opzettelijk doet, dan kan er sprake zijnvan oplichting.

Artikel 326 Wetboek van Strafrecht

Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Het voor euro's uitgeven van thaise bathmunten kan gezien worden als het toepassen van listige kunstgrepen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"samenweefsel van verdichtsels", dat klinkt ernstig, is dat besmettelijk ? ;-)
nee dat is niet strafbaar
de Bath is immers een wettig Thais betaalmiddel
het is wel strafbaar om de munt willens en wetens in NL uit te geven als zijnde een 2 Euro munt

alleen is dat willens en wetens niet te bewijzen meestal
kijk maar naar de kassiere van de AH
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is strafbaar, echter indien je hem betaalt zal je na betrapt te worden , Er met een sorry had het zelf ook niet gezien van af komen. Immers zal je die Albert Hein er ook qua recht niet aan de hoogste paal mee kunnen nagelen.