Moet een student een gewone zorgverzekering hebben om een krantenwijk te mogen doen?

Mijn buitenlandse vriend heeft een aon studentenverzekering. Is dit wettelijk genoeg om een krantenwijk te mogen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, hij moet een Nederlandse zorgverzekering afsluiten. Nee zodra hij gaat werken zorgt een buitenlandse zorgverzekering niet voor vrijstelling van de verzekeringsplicht.

Zodra jouw vriend in Nederland gaat werken moet hij in Nederland een zorgverzekering afsluiten. Hij krijgt dan ook recht op zorgtoeslag (tenminste, als hij aan de voorwaarden voldoet). Maar in vergelijking met de prijzen voor een zorgverzekering in andere landen kan dit nog wel eens een slechte deal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar de vraag of hij mag werken, of hij mag werken met een tewerkstellingsvergunning of zowiezo of hij een zorgverzekering kan afsluiten. Dat ligt namelijk aan de soort verblijfsvergunning die hij heeft.
Volgens mij heeft hij een werkvergunning nodig om in Nederland te werken; hij mag hier alleen studeren. Dus het is niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Heel juist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de vraag of hij mag werken en dan nog eens of hij daar wel of niet een tewerkstellingsvergunning voor nodig heeft. Dat ligt maar net aan het soort verblijfsvergunning dat hij heeft.
Dit ligt aan een heleboel dingen en kun je het beste navragen bij de IND.
Als je kijkt naar de bijgevoegde bron, zie je dat je verschillende dingen moet doorgeven bij het aanvragen van een verblijfsvergunning: duur van verblijf, nationaliteit, waarom je naar Nederland wilt komen en doel van het verblijf.
Afhankelijk van de verblijfsvergunning die dan is toegekend (zie verblijfspasje van je vriend) is of je vriend mag werken en of hij daar een tewerkstellingsvergunning voor moet aanvragen en of hij verplicht is om een zorgverzekering af te sluiten.
Voor soortgelijke vragen verwijs ik je door naar www.buitenlandsepartner.nl

Toegevoegd na 4 minuten:
Als hij mag werken is hij verplicht om een zorgverzekering af te sluiten.