Hoe kan het dat een bedrijf in Nederland onder het uitbetalen van een minimumloon uit kan komen door stukloon te betalen?

Mijn schoonzus krijgt soms maar 12,50 euro voor 2,5 uur werk voor Sandd, ook krijgt ze geen reiskostenvergoeding en haalt ze dat terug via de belasting, verder geen uitbetaling bij ziekte of vakantiedagen. Hoe kan Sandd onder de minimumloonwet uit komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst, is het wettelijk minimumloon niet van toepassing. Er is dan sprake van en overeenkomst van opdracht, en de werknemer werkt dan bijvoorbeeld als ondernemer of als freelancer. Er is geen sprake van loondienst. Een krantenwijk bijvoorbeeld werkt net zo: daarbij hoeft ook niet het minimumloon betaald te worden, omdat er geen sprake is van loondienst.

Of wat Sandd doet mag, daar is nog discussie over. Er moet namelijk wel voldaan zijn aan bepaalde voorwaarden voordat een overeenkomst van opdracht niet ook als loondienst gezien kan worden. En bij loondienst is de werkgever dus verplicht om het minimumloon te betalen, premies af te dragen, etc. Maar wanneer er zuiver een overeenkomst van opdracht is, bijvoorbeeld een ZZP'er die ergens een klus aanneemt, dan is de opdrachtgever geen volledig werkgever, en is het minimumloon niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedankt voor je heldere uitleg!

Andere antwoorden (3)

Sandd, ze staan hierom bekend, er is al veel om te doen geweest, en is zelfs al een wetsaanpassing geschreven. Wat ze doen mag officieel niet, maar zij rekenen terug naar het minimum uurloon, waardoor he schoonzus op papier niet 2,5 maar, maar ongeveer 1,5 uur gewerkt heeft....

Je zou haar salarisstrookje eens goed moeten nakijken, en als je aangeeft het er niet mee eens te zijn, kun je gewoon vertrekken...bij een gemiddeld schoonmaakbedrijf zit je op ruim een tientje bruto per uur...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terugrekenen naar minimumloon lijkt me dus niet het goede antwoord, ze heeft ook geen gewerkte uren op haar salarisstrook want dat weten ze helemaal niet.
Ook Sandd heeft zich aan het wettelijk minimumloon te houden.
Ik weet niet of je schoonzus een nul uren contract heeft want dan is er geen uitbetaling bij ziekte en vakantie.
Heeft ze wel een aantal uren contract,dan moet de werkgever dit gewoon doorbetalen.

Het zou mooi zijn als je schoonzus lid is van de bond,zij helpen haar verder en zorgen ervoor dat zij krijgt waar ze recht op heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Commentaar leveren en zelf geen antwoord geven,makkelijk he
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja die min boeit mij niet want ik weet dat ik gelijk heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Sandd werk je niet in loondienst maar als Freelancer (zzp). Het minimumloon etc. is dan niet van toepassing. Of deze vorm (Freelance) wel mag daar is men het nog niet over eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet dat je bij Sandd niet in loondienst komt,het ging mij erom dat elke werkgever waarbij je in loondienst bent,wettelijk verplicht is om het minimumloon te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je antwoord klopt inderdaad echt niet, ze doen dit al jaren zo en een bond inschakelen slaat nergens op. Er zijn inderdaad rechtszaken geweest waarbij postnl aan de andere kant stond en ze kunnen door gaan. Mijn vraag was hoe dat kan maar dat komt dus doordat hun werknemers helemaal niet in loondienst zien heb ik uit de antwoorden geleerd.
De meeste (alle) postbestellers bij Sandd werken op basis van een Freelance overeenkomst en zijn dus niet in loondienst.
Voor Freelance geldt geen minimumloon, vakantiedagen etc.
De inkomsten van Sandd geef je op bij de belasting en dan moet je eventueel ook nog premies/inkomstenbelasting betalen, "reiskosten" kun je opgeven als gemaakte kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt voor je heldere antwoord!