Hoe kun je achter komen, wat de exacte geld waarden van huizen die naast je liggen zijn?

Hallo,

Mijn ouders willen hun koopwoning te koop zetten.
Ze willen het volgende weten van huizen van
bv buren en dergelijke.

Namelijk:

- Actuele verkoop prijs. (Moet het huis dan
in de verkoop staan?).
- Exacte verkoop prijs. Dus voor hoeveel geld
het huis uiteindelijk is verkocht.
- Hoe lang dat huis al te koop staat.

En zijn deze informatie op het internet raad te plegen
of moet je naar een bepaalde instantie gaan?
(Betaald?)

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij het Kadaster kun je tegen betaling een rapportje aanvragen met daarin de verkoopsommen van alle huizen bij jou in de buurt.

Ze kunnen ook kijken naar de WOZ-waarde van hun eigen huis. Houd er rekening mee dat huizen momenteel weggaan voor veel lagere koopsommen dan enkele jaren geleden en dat de WOZ-waarde vaak nog niet is aangepast aan de nieuwe woningwaarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de volgende site kun je het eenvoudig berekenen.
http://www.kadaster.nl/window.html?inhoud=/kadaster/default.html%3Finhoud%3D/kadaster/wat_doen_we/waardeindex.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De EXACTE waarde kan je niet weten. Welke waarde kan je wel weten? 1. De WOZ waarde van de huizen naast je. Maar dat is niet de verkoopwaarde. Dat kan soms digitaal via de gemeente. Zie bijlage v.w.b. Den Haag.
Verder kan je via Funda.nl en Jaap.nl de vraagprijs van te koop staande huizen naast je op zoeken.
Bij het Kadaster staat de hypotheeksom van huizen en dat is niet altijd gelijk aan de waarde van het huis. Eigen geld in het huis gestoken of waardevermeerdering of vermindering staan hier niet bij.
Uiteindelijk is Funda.nl de beste vergelijking. Kan je nl. via de foto's ook zien hoe het huis er van binnen uitziet en dat bepaalt ook een deel van de waarde.