In hoeverre is er een commerciele doelstelling aanwezig in de medische wereld?

Ik vroeg me af in welke gebieden van de medische wereld een commerciele doelstelling is? Wie doen er aan marketing, doen ziekenhuizen en klinieken hun best om nieuwe clienten te trekken? En waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Bijna alle instellingen die niet door de overheid betaald worden zijn commercieel van opzet.

Hieronder vallen:
- Huisartsen
- Fysiotherapeuten
- Gedeelte van de ziekenhuizen
- Farmaceutische industrie
- Apotheken

Toegevoegd na 4 minuten:
Toevoeging:

De reden dat zorg instellingen commercieel zijn is omdat er geld te verdienen is.

Door meer klanten te krijgen krijg je naast enkel meer klanten ook een schaalvoordeel. Het is goedkoper om de 10de blindendarm te verwijderen dan de eerste.

Wat zorg instellingen ook doen is afspraken maken met ziektenkosten verzekeringen. Dan wordt je sneller geholpen als je daar verzekerd bent bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten het antwoord van mijn voorganger natuurlijk ook nog de Privéklinieken, en alle vormen van alternatieve theapie. Op het moment zie je ook veel reclame voor internet aphotheken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig heb ik net een paar dagen terug een lezing bijgewoond door iemand van de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit) over marktwerking in de zorg. Ze stelde dat tot voor kort 8% van de zorg "vrij" was, dat dit dit jaar waarschijnlijk 15% wordt, en dat dit binnenkort naar de 50% gaat.

Het gaat hierbij overigens altijd over electieve zorg. Dus de ambulance die je komt ophalen als je rond een boom gevouwen in je auto zit, die is nog altijd "publiek".

Een ander voorbeeld dat genoemd werd, was een instelling die door handig met geldstromen te spelen een "beter product" in de markt zette. Productontwikkeling is een belangrijke vorm van marketing.

Een zorgverzekeraar heeft onlangs een contract afgesloten met een aantal instellingen die dan "Top Ziekenhuizen" genoemd worden. Ook dat is marketing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chek deze link

http://www.medischewereld.nl/index.php?guide=3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat een zo groot wordt dat hij aandelen uitgeeft, zoals b.v. bij grote pharmaceuten, zal een aandeelhouder winstverwachtingen hebben en hieraan moet tegemoet gekomen worden door de instelling door commerciele activiteiten wil hij zijn aandelen niet zien kelderen