Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik van mijn "schuldeisers" eisen dat zij de afhoudingen/facturen in het begin van de maand incasseren? (ipv in het midden of aan het einde)?

Ik krijg momenteel een punthoofd van budgetteren, alhoewel ik dat normaal gezien wel secuur doe. dit komt omdat ik nagenoeg de hele maand door betalingen moet doen. vroeger betaalde ik alles in de eerste week van de maand en wist ik : de rest heb ik over.
dit is niet alleen lastig, omdat ik sowieso al een druk leven heb en elke keer tijd moet vinden om me bezig te houden met internetbankieren. wat dan soms vergeten wordt, wat dan weer leidt tot extra kosten.
bovendien is dat ook onoverzichtelijk. Ik denk dan de 25ste van de maand bv "aha, ik heb nog 5OO €" maar dan komt nog de afrekening voor pensioensparen en de afbetaling voor de renovatielening. En dan sta ik negatief als ik niets onderneem.
Het zou voor mij dus veel handiger zijn mocht ik alles in het begin van de maand moeten betalen.
Is het gangbaar om dit te vragen aan mijn schuldeisers en hebben zij wettelijke gronden om dit te weigeren (waarop ik zou kunnen anticiperen)?

11 jaar geleden
693
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt toch een nieuwe rekening openen en die elke maand een automatische incasso laten uitvoeren op je ''originele'' rekening. Dan geef je het nieuwe rekeningnummer door aan je schuldeiser en voila.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt ook de machtiging intrekken en per acceptgiro betalen via internet bankieren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pesu: slimme mogelijkheid!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zoals mijn voorgangers hebben aangegeven: nee, dat kun je niet eisen. De kans dat vriendelijk vragen helpt, is echter ook erg klein.

Een toelichting. Zeer veel bedrijven hebben een geautomatiseerde administratie. Op het moment dat ze een rekening sturen wordt in het systeem automatisch de boeking voor die rekening gemaakt op jouw 'klantenkaart'. Automatisch wordt dan ook de datum vastgelegd dat die rekening betaald moet zijn. De betaaltermijn (bijv. 30 dagen) heeft men namelijk meegegeven bij het aanleggen van 'jouw' klantnummer.

(Bijvoorbeeld) een keer per week maakt de administratie van het bedrijf een zogeheten incassobatch aan. Alle facturen van klanten met een doorlopende incassomachtiging die op dat moment zijn vervallen ('betaald moeten worden'), worden verzameld in die batch die, na controle en ondertekening door het management, wordt doorgezet naar de bank. Dit gaat met tientallen tot duizenden posten tegelijk.

Mocht er te weinig saldo op de bankrekening staan, dan zal de incasso niet worden uitgevoerd. ('Om administratieve redenen'). Daarover krijgt het bedrijf uiteraard bericht. Ook als de klant de incasso ongedaan laat terugdraaien ('storneren') wordt het bedrijf uiteraard geïnformeerd.

Bedrijven waar je succes zou kunnen hebben met een verzoek tot aanpassing van het incassomoment zijn kleine bedrijven waar de administratief medewerker de incassi nog met de hand invoert. Uitzonderingen geven echter een hoop werk en daar zit een bedrijf in de regel niet op te wachten.

Wat je zou kunnen doen -als je het geld ervoor (over) hebt- is bijv. ervoor zorgen dat een bedrag ter grootte van één maandsalaris altijd op je rekening staat. Dan ben je van een aantal problemen (mislukte incassi voor vaste lasten) af bij een 'geregeld' betalingsverkeer.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij NUON kan het ook, wellicht zijn er meer bedrijven waar dit ook kan..
belletje of mail kan nooit kwaad..
Computoon
11 jaar geleden
Dit kan inderdaad geen kwaad. Ik heb wel een vermoeden waarom het bij Nuon kan: omdat dit bedrijf zo groot is, dat ze elke dag wel incassobatches zullen aanbieden bij hun bank, dan doet het moment er minder toe en hoeven ook geen 'extra' bankkosten te worden gemaakt. Iets soortgelijks geldt voor de jaarafrekeningen: die worden ook niet allemaal op hetzelfde moment gestuurd maar wel met (uiteraard) tussenpozen van een jaar. Zouden die allemaal gelijktijdig gepost worden, dan zou de klantenservice het wel erg druk krijgen op een bepaald moment.

Andere antwoorden (2)

de schuldeiser mag zelf bepalen op welke dag van de maand het bedrag van je rekening wordt afgeschreven. je hebt dus geen dwangmiddel in handen, als je vraagt, of ze het het het begin van de maand willen afboeken.

het bedrijf zit ook met zijn administratie en zal voor jou dus zeer waarschijnlijk geen uitzondering maken.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Nee. Maar je kan het wel lief vragen. Heeft bij mij ook geholpen.
Het is ook in hun belang dat ze innen op het moment dat het jou uitkomt. Storneringen kost hun ook alleen maar tijd en geld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding