Wat gebeurt er wanneer je geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer via internet?

Via internet moet je de naam van de begunstigde en het rekeningnummer ingeven. Wat gebeurt er als je het rekeningnummer verkeerd ingeeft? De naam en het nummer zijn dan dus een verkeerde combinatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Als je bedoelt: een cijfertje verschil bij een rekeningnummer, dan is het een ongeldig rekeningnummer. Rekeningnummers zijn op een speciale manier opgebouwd waarbij gekeken wordt of de getallen kloppen. Hiervoor wordt een zgn. 11-proef gehanteerd.

Als je het hebt over een rekeningnummer van meneer A en naam van meneer B, dan wordt de transactie achteraf afgekeurd (tenzij natuurlijk de namen veel op elkaar lijken). Ik heb dat pas gehad bij de rabobank en werd een transactie afgekeurd. Als je via ING 'bankiert' dan wordt dit meteen getoond.

Dus een en ander is afhankelijk van de soort fout en hoe groot de fout is.

Als de transactie toch goedgekeurd is dan ben je de sjaak. Dan kun je de bank vragen de begunstige het bedrag terug te storten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb bij de Rabobank een verkeerde combinatie gebruikt van rekeningnummer/naam en die transactie werd gewoon uitgevoerd. Gelukkig had ik het bedrag perongeluk overgemaakt naar mijn dochter dus terughalen was in dit geval niet ingewikkeld. Volgens mij moet je namelijk zelf aan de begunstigde vragen het bedrag terug te storten. Het enige waar de bank misschien bij zal helpen is achterhalen wie de begunstigde is zodat je die kan contacten als je helemaal niet weet aan wie je het geld hebt overgemaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei ok dan! Heeft je dochter dezelfde achternaam als jij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar het bedrag moest naar "Mijnheer Jansen" en ik, en dochter dus ook, heet "Pietersen".

Andere antwoorden (4)

Bij mij geeft ie dan een melding: op dit rekeningnummer is (voorbeeld naam) J.L.H. Janssen bekend. Dus deze geeft al aan de de combinatie rekeningnummer met de naam niet correct is. Ik weet niet bij welke bank je zit, maar ik heb het nu over de ING.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het goed is zegt ie dat alleen als je het overmaakt naar een andere ing rekening, omdat die bekend zijn bij de bank en dus direct een foutmelding geven. als je geld overmaakt naar een andere bank doet ing dit dus niet aanvullen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dat is alleen bij ING
Dat is me jaren geleden eens gebeurd, toen ik nog met betaalkaarten werkte. Ik kreeg de kaart terug het bericht dat de naam en het nummer niet overeenkwamen en de opdracht niet kon worden uitgevoerd.

Tegenwoordig krijg ik, als ik niet exact de juiste naam ingeef, een waarschuwing. De juiste naam wordt dan weergegeven en ik moet aangeven of ik die naam bedoelde.

Het zou heel toevallig zijn dat als je het verkeerde nummer ingeeft, bij dat foute nummer exact dezelfde naam hoort als bij het goede nummer.

Het zou dus niet fout moeten kunnen gaan, maar even dubbelchecken of jet het goede nummer hebt (dat is wel het belangrijkste) kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat blijkt in de praktijk slechts marginaal gecontroleerd te worden. Ik dacht dat alleen ING dat nog voor ING rekeningen controleerde.

Dat betekent in de praktijk dat als het foutieve rekeningnummer bestaat, dat het geld daarnaar over gemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een gewone bankrekening is (dus niet een voormalige postbankrekening) wordt het bedrag gewoon overgemaakt, uiteraard als het een rekeningnummer is dat technisch gesproken 'kan bestaan'. Dat lijkt onveilig maar de uitgifte van bankrekeningnummers verloopt niet in een doorlopende reeks, ze moeten voldoen aan de zog. elfproef.

Bij zo'n 'foute overschrijving' kun je er zelf erachteraan om het geld weer terug te krijgen (het is immers geen fout van de bank) en bij wijze van service bemiddelen sommige banken daarbij.

Als het een voormalig Postbanknummer is, wordt de betaalopdracht niet uitgevoerd ('naam - nummer komen niet overeen'). Op die nummers zit geen proef, vandaar.
Computoon