Mag een gerechtsdeurwaarder geld eisen zonder hier een specificatie van te geven?

De gerechtsdeurwaarder geeft geen duidelijkheid over bijkomende kosten. Ondanks meerdere verzoeken komt hier geen specificatie van. Het oorspronkelijke bedrag heb ik direct betaalt maar over de bijkomende kosten wil ik duidelijkheid (berekening of specificatie). Daaraan geeft men geen gehoor. Mag dat zo maar? Geld vragen zonder aan te geven hoe of waarom? En hoe weet ik dan of het bij dat (rente en nasalaris) blijft?

(uiteraard heb ik diverse malen om duidelijkheid gevraagd maar ik krijg geen reactie)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Antwoord over de nakosten: ja dat mag, maar je mag deze betwisten.

Na het wijzen van een vonnis moet de winnende partij een aantal dingen doen. Zo moet het vonnis bestudeerd worden. Vaak moet er ook overleg gepleegd worden over de beste strategie om het vonnis uit te voeren. De kosten hiervoor mogen aan de schuldenaar in rekening gebracht worden. De basis hiervoor is artikel 237 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

In december 2010 heeft de Hoge Raad besloten dat als de nakosten niet meer dan 50% van het geldende liquidatietarief is, dat deze zonder apart bevelschrift ingevorderd mogen worden. Maar het is nog wel mogelijk om deze kosten te betwisten, waardoor de deurwaarder alsnog een bevelschrift moet vragen.

Dus kort gezegd: je mag de nakosten betwisten, waardoor deze niet direct invorderbaar zijn. In principe lijkt het ontbreken van een specificatie mij een goede reden om het nu te betwisten, maar let wel: als de deurwaarder bij de rechter alsnog weet aan te tonen dat deze kosten wel degelijk gemaakt zijn, dan moet je deze alsnog betalen, als ook de kosten voor de bevelschriftprocedure.

Let wel: er zijn situaties waarin je vrij zeker kan zijn dat de nakosten niet terecht gemaakt zijn. Bijvoorbeeld als je bij verstek veroordeeld bent. Lees het vonnis van 9 november 2007 van de rechtbank Zwolle (LJN: BB8848) voor overwegingen over de nakosten.

Antwoord over de rente: ja, die mag ingevorderd worden. De rente wordt vastgesteld in het vonnis en loopt door. Dit moet je zelf redelijkerwijs kunnen controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de rente: in dit geval gaat het om de wettelijke rente, ter hoogte van de proceskostenveroordeling, ingaande vanaf de dag dat het vonnis uitgesproken is. De wettelijke rente voor consumententransacties per 1 juli 2012 is 3% op jaarbasis (hiervoor 4%). Stel, het vonnis is een half jaar geleden uitgesproken, en de hoogte was €200, dan is de rente bij een rente van 3% nu €3. Hier valt niets te specificeren want je kan het zelf berekenen. Over de nakosten: er is eenvoudigweg nog geen pijl op te trekken. De uitspraak van de Hoge Raad maakt het ook niet duidelijk. Sommige kantonrechters vinden dat het bestuderen van eenvoudige vonnissen (zoals verstekvonnissen of vonnissen waarbij één partij alleen veroordeeld wordt voor kosten) niet als nakosten gerekend kunnen worden. Andere rechters vinden dat er ook voor geautomatiseerde systemen kosten gemaakt worden. Met andere woorden: de kosten betwisten kan lonen. Dus: voor kosten tot 50% van de proceskosten (het liquidatietarief) mag de deurwaarder zonder bevelschrift invorderen, maar als je de kosten betwist dan moet hij alsnog een bevelschrift halen. Maar: als je het niet eens bent met de renteberekening dan mag de deurwaarder wel executiemaatregelen nemen. Mocht je dit tegen willen houden dan moet jij naar de rechter toestappen. Je hebt dan een 'executiegeschil'.