Is een vergoeding belastingvrij?

Zelf heb ik een baan en betaal inkomstenbelasting. Nu is er via onze vereniging van eigenaren afgesproken dat ik de administratie van de vve ga doen. De vereniging geeft mij hier voor een maandelijkse vergoeding (geen factuur, geen btw, geen salaris maar een netto vergoeding). Hoe ga ik om met een dergelijke vergoeding mbt inkomsten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In onderstaande situaties is sprake van een vrijwilligersvergoeding:

"U hebt afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt. U bent 23 jaar of ouder. U krijgt een vergoeding van maximaal € 4,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.
U hebt afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt. U bent jonger dan 23 jaar. U krijgt een vergoeding van maximaal € 2,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.
U hebt niet afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt. U ontvangt een vergoeding die zo laag is dat deze niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk. Dan mag de vergoeding maximaal € 150 per maand en € 1.500 per jaar zijn. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.
Als u alleen deze vrijwilligersvergoedingen krijgt, dan zijn deze onbelast. De organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet, hoeft deze vergoedingen niet aan ons door te geven."
(http://www.anbi.nl/anbi-info/vrijwilligers-bestuurders/vrijwilligersregeling/)

Lijkt het daar niet op (niet het karakter van vrijwilligerswerk, en/of hogere vergoeding dan genoemde bedragen, en/of organisatie heeft niet karakter van vrijwilligersorganisatie), dan moet het bedrag worden aangegeven bij de Belastingdienst ('Inkomsten uit overig werk'. Dat is het 'hokje' in het aangifteprogramma wat moet worden aangevinkt voor bijv. de inkomsten van freelancers, alfahulpen, stukjesschrijvers, uit betaalde klussen, uit bijles geven); kortom het hokje wat menigeen spontaan vergeet in te vullen.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Opgeven als inkomsten uit freelancewerk. Het is gewoon inkomen, dus moet je er belasting over afdragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn drie opties:
1)het is een onkostenvergoeding
2)het is een vrijwilligersvergoeding
3)u bent in loondienst

ad 1) Krijgt u alleen een vergoeding voor gemaakte kosten? Dan is deze vergoeding niet belast. Vergoedingen voor de kosten die u hebt gemaakt, zijn onder meer vergoedingen voor de gemaakte reiskosten. Of voor de kosten van papier, postzegels en dergelijke. Als u bijvoorbeeld voor het vrijwilligerswerk reist met uw eigen auto, dan mag de organisatie u een kilometervergoeding geven. Deze vergoeding mag kostendekkend zijn. Voor uw auto is dat de gemiddelde kilometerprijs waarvoor u rijdt. De kilometervergoeding mag dus meer bedragen dan de grens van € 0,19 per kilometer die voor werknemers in loondienst geldt.

ad 2) U hebt afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt. U bent 23 jaar of ouder. U krijgt een vergoeding van maximaal € 4,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.

ad 3) U bent vrijwilliger als u aan de volgende 4 voorwaarden voldoet:

-U verricht werkzaamheden voor:
een organisatie die niet is onderworpen aan vennootschapsbelasting of daarvan is vrijgesteld
een sportvereniging of sportstichting, een ANBI.
-U bent niet in dienst bij de organisatie, sportvereniging of sportstichting.
-U doet de werkzaamheden niet voor uw beroep.
-De vergoeding die u voor het werk krijgt, is een vrijwilligersvergoeding. Dat wil zeggen dat de vergoeding zo laag is dat deze niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk.

Indien u daaraan niet voldoet moet uw 'werkgever' u behandelen als werknemer en niet als vrijwillger.

Het ligt er dus aan hoeveel uur u voor deze paar honderd euro per maand moet werken.
Maar u zit zowiezo boven de 150 euro per maand. Dus lijkt het erop dat u geen vrijwilliger bent voor de belastingdienst maar een werknemer! De vve moet gaan kijken of zij over deze vergoeding loonheffingen moet inhouden en afdragen.
Maar of dat alleen voor het meerdere is of voor het totaal weet ik niet zeker, al vermoed ik het totaal.
Voor nadere vragen is het beter contact met de belastingdienst op te nemen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als u de werkzaamheden niet voor u beroep doet zal van freelance geen sprake zijn maar (in beginsel) als vrijwilliger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Optie 3: u bent in loondienst vervangen door: overige inkomsten - zie antwoord Computoon hieronder