Zorgt ons financieel systeem er voor dat een crisis, zoals nu met de banken etc, onvermijdelijk is?

Wat zijn de alternatieven van ons huidig financieel systeem/

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja, idd het is onvermijdelijk.
Een optie is er niet echt tenzij je een dictator wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger was geld gekoppeld aan goud,
je kan geld niet onbeperkt drukken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ons financiele systeem, en ik ga wat dat betreft volledig contrair aan alle anderen, ligt niet ten grondslag aan de huidige crisis.

De crisis van vandaag is veroorzaakt door hebberigheid. Bij bestuurders (te hoge bonussen), aandeelhouders (te veel dividend) en overheden (te grote belastingen).

Stel dat bonussen, dividend en belastingen zouden worden gehalveerd, dan was er niet eens een crisis geweest. Het is derhalve veel te kort door de bocht om de relatie geld/goud of het financiele systeem te bekritiseren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allereerst, je stelt twee vragen die toch echt heel anders zijn. (En beiden zeer complex)

De vraag is of het enkel het economische stelsel verantwoordelijk is voor de crisis. Het is natuurlijk gemakkelijk om nu direct te wijzen naar de banken en te zeggen het is hun schuld.. maar in hoeverre is dit zo? De economie kenmerkt zich door golfbeweging. Derhalve kan je concluderen dat het een logisch gevolg was dat het nu economisch minder gaat omdat het hiervoor goed ging. Ik denk dat een neergang onvermijdelijk zal zijn, nu zijn banken het pispaaltje geworden dat alles aan hen ligt maar waarschijnlijk als dit niet aan het ligt was gekomen dan was er wel een andere reden gevonden.

Ik denk dat het grootste probleem ligt bij de mensen (moet ook haast wel). Zolang deze er vanuit gaan dat ze “recht” hebben op economische vooruitgang en het niet kunnen accepteren wanneer constant gepresteerd wordt zal er gezocht worden naar methoden om toch te groeien. Bij dit zoeken zullen steeds meer risico’s genomen worden om steeds harder te groeien. Dit kan nooit onherroepelijk goed gaan. Een groei moet ergens vandaan komen.

Op zich is het economische stelsel vrij goed, het is te vergelijken met de evolutie en kan minder goede delen af laten sterven om te groeien. Maar omdat de economie aan de andere kant ook steeds beter begrepen wordt, wordt er steeds meer getracht de economie te beïnvloeden. Ik denk dan ook dat het een goed idee zou zijn als er geen overheidssteun gegeven zou worden. Hiermee hou je “zieke” onderdelen in stand en zo creëer je een economie die steeds minder gezond zal worden.

Aan de andere kant heb je natuurlijk ook de politieke beweegredenen dat je niet duizenden mensen werkloos kan laten worden, maar voor een goede en gezonde economie zou dit naar mijn idee wel goed zijn..