Hoe kan ik het beste maandelijks me rekeningen betalen (zie extra voor info)?

Ik zat onder vrijwillig bewind maar daar ga ik mee stoppen met een maand of 2 ben ik eruit dus dan moet ik alles zelf doen maar hoe kan ik dat het beste aanpakken zodat elke maand me rekeningen optijd worden betaald en me boodschappen kan halen en toch ook sparen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Afhankelijk van de datum waarom je je loon of uitkering ontvangt, zet je alle vaste lasten en het spaarbedrag op automatisch betalen. Dat kan je doen via machtiging bij het betreffende bedrijf (huur, gas/licht/water, ziektekosten) of een automatische maandelijkse overboeking bij de bank (via internetbankieren gaat dat heel makkelijk als je dat hebt).

Als je daarnaast weet wat je dan overhoudt aan leefgeld, kun je dat bedrag delen door 4,5. Dan heb je een bedrag per week. Een maand heeft namelijk altijd iets meer dan 4 weken.

Voor de boodschappen zou je dat bedrag aan het begin van de week kunnen pinnen en dan in een aparte portemonnee bewaren. Zo zie je precies wat je iedere dag nog over hebt en hoeveel je die week nog hebt te besteden.

Kijk onder en boven in de vakken, daar staan ook goede producten voor vaak een veel lagere prijs.

Als je iets nodig hebt, vraag eerst in je omgeving, vaak hebben mensen nog wel spullen waar ze jou blij mee kunnen maken.

Kijk of je alle regelingen krijgt waar je recht op hebt, huur- en zorgtoeslag, regelingen bij jouw eigen gemeente, dat kun je het beste daar navragen. Ga na of je recht hebt op belastingteruggave en laat desnoods iemand je daar bij helpen. Een budgetcoach zou je bijvoorbeeld op de goede weg kunnen zetten, zodat je het daarna zelf verder kunt.

Betaal rekeningen direct, zorg voor een spaarpotje voor onvoorziene (ziekte)kosten. Rekeningen kun je ook vooruit in internetbankieren alvast klaarzetten.

Veel succes met alles en laat je vooral niet gek maken door de wereld om je heen. Maak de keuzes die voor jou en voor jouw budget goed zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Allereerst bekijk je wat er elke maand binnen komt aan geld. Daarna maak je een overzicht van je vaste lasten, en je boodschappengeld.
Sparen doe je direct aan het begin van de maand. Dit bedrag heb je berekend door je inkomen - je vaste lasten en leefgeld. Dit laat je automatisch overschrijven naar een spaarrekening. Kies een spaarrekening waar je eventueel het geld makkelijk af kan halen.
Ga elke week even zitten om te berekenen waar je staat, wat ligt er aan rekeningen, wat komt er nog, wat is je saldo. Zo kun je bijtijds bekijken of je wat extra kunt uitgeven, of juist heel zuinig moet doen,
Het is handig dit in excel te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt altijd op je giegel gaan om diverse redenen die je niet zelf in de hand hebt (wasmachine en televisie gaan gelijk kapot en het blijkt dat je 300 euro moet bijbetalen aan je eneregie rekening, en dat allemaal in dezelfde week, om eens een rampenscenario te bedenken). Maar het is handig als je weet hoe je situatie is en misschien kan je dan maatregelen nemen dat je niet zo hard op je giegel gaat. Wat je bij je vastenlasten ook moet bedenken zijn zaken die je jaarlijks moet (of kunt) betalen zoals verzekeringen (auto, inboedel, WA) of bijvoorbeeld de energierekening (dat kun je in de gaten houden door je gebruik bij te houden en het voorschot daarop te laten aanpassen). Voor verzekeringen geldt vaak dat je ze jaarlijks kunt betalen of maandelijks, maar in dat laatste geval betaal je vaak meer. Door het bedrag door 12 te delen kun je dat geld maandelijk automatisch reserveren door het op de spaarrekening te zetten (vang je ook nog een klein beetje rente).
Als jouw vrijwillig bewind te maken had met schulden dan zul je daar zelf ook weer zorg voor moeten dragen. Het kan zijn dat je schuldeisers in totaal dan afbetalingen eisen die hoger uitvallen dan je inkomen en je dus geen geld voor boodschappen overhoudt. Jouw bewindvoerder maakt namelijk bijzondere afspraken met schuldeisers en beschermt zo jouw leefgeld (de ca €50 per week die je gestort krijgt). Je kunt dus het beste even een goed overzicht maken hoe je ervoor zou staan zonder bewind (op de manier van het vorige antwoord) - misschien kan de bewindvoerder je daarbij helpen want er zijn altijd nog gemeentelijke kosten en andere jaarlijkse dingen waar je ook rekening mee moet houden. Als jouw rekeningen+afbetalingen hoger uitvallen dan je inkomen is het misschien beter om onder bewind te blijven. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kennelijk is het woordje ALS je ontgaan. Het is namelijk zo dat 99.9% van de mensen bewind aangaan omdat ze schulden hebben. Dat jij ze al afbetaalt hebt kan ik niet ruiken en probeer je alleen maar te helpen. Probeer volgende keer Google maar zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vrijwillig bewindvoering kun je ook zonder eerst verplicht te zijn geweest hebben door zelf aan te vragen. Dan mag je er wel mee stoppen want dan vervallen alleen de afspraken van je bewindvoerder met de schuldeisers. Anyway, dit is off topic dus de groeten en succes!