Hoever mag een bedrijfsarts gaan?

Hoever mag een bedrijfarts gaan, ik zit met het volgende mijn partner zit al bijna een jaar in de ziektewet, hij is recentelijk nog geopereerd, helaas moet hij nog een keer geopereerd worden, kans is groot dat hij meerdere operaties moet ondergaan. Mijn partner heeft beperkingen met lopen zitten bewegen, hij is aan het twijfelen wel of niet laten opereren. De bedrijfsarts is daarvan op de hoogte en ook de werkgever. Maar de bedrijfsarts heeft besloten dat mijn partner z.s.m. aan de bak moet, of hij moet zelf ontslag nemen. Mijn partner is in het verleden ook al een aantal keren geopereerd geweest op hetzelfde plek. Mijn partner wordt zo erg onderdruk gezet, geestelijk trekt hij het ook niet meer hij heeft al een psych. hij wordt elke dag gebeld of gemaild door werk hij is er zelf nog niet uit wel of niet opereren elke operatie nemen weer risico's met zich mee, ik denk dat hij pas rust krijgt van zijn bedrijfsarts en werkgever als hij zich laat opereren. Mijn partner heeft nu een second opinion aangevraagd bij het UWV, wat kan mijn partner nog meer doen de druk wordt te groot. Mijn partner trekt het niet meer teveel stress en dat is ook niet goed voor zijn gezondheid. Alle adviezen zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (7)

niemand kan hem dwingen om ontslag te nemen en dat moet hij ook zeker niet doen want dan is hij verwijdbaar werkloos. Bij specialisten moet hij navragen of hij wel of niet kan werken als dat niet het geval is is dat bepalend.
ronron1212
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat er regels zijn over 'hoe ver' een bedrijfsarts mag gaan. Wel staan bedrijfsartsen er meestal om bekend niet bepaald aardig of meelevend te zijn. Ik zou zeker die second opinion afwachten en uw partner met zijn/haar psycholoog laten praten over de druk die hij/zij niet goed aan kan. Misschien kan deze hier bij helpen. Ik wens u en u veel sterkte en succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk U en UW partner!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als patient niet alles in het werk stel om genezing te bespoedigen (dus afwachten en niet opereren) en de werkgever kan aangepast werk bieden, dan is hij verplicht om te gaan werken. Wil hij dat niet, dan kan dat gezien worden als werk weigeren.
Laat de behandelende arts een plan van behandeling maken en dit overleggen aan de bedrijfsarts, mogelijk komt de bedrijfsarts dan tot een ander inzicht.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, dit is een reactie die mijn inziens even niet terzake doet.
Beste rust7,

Een bedrijfsarts van het UWV mag nooit zover gaan om uw partner te verplichten aan het werk te gaan. Gezien de medische omstandigheden zou dit helemaal niet kunnen.

Wat ik nu ga schrijven mag misschien niet, maar ik doe het toch:

Artsen van het UWV en andere bedrijfsartsen staan onder grote druk. Zij komen om in het werk en onze huidige regering verwacht van hen dat zo veel mogelijk mensen die in de ziektewet zitten (dus arbeidsongeschikt) aan het werk gaan.

De bedrijfsarts mag nooit uw partner opdringen dat hij ontslag moet nemen, zoals u schrijft. Dan zou uw partner nog niet eens in de WW komen, terwijl uw partner recht heeft op een ziektewet uitkering van minimaal 2 jaar via zijn werkgever.

Een second opinion zou ik nooit aanvragen bij het UWV. Hier zijn andere specialisten voor.

Maar beste rust7, ik lees steeds over een werkgever. Toch lees ik tussen de regels door. Is dit nu echt een werkgever of heeft uw partner misschien een uitkering via het UWV? Dit wordt namelijk in uw verhaal niet duidelijk.

Als uw partner een uitkering heeft krachtens de ziektewet van het UWV kan een arts van het UWV u niets verplichten. Uw partner is ziek: daar zijn bewijzen of rapporten van: van een dokter, specialist ziekenhuis, fysiotherapie of misschien wel een psycholoog of psychiater.

Nogmaals, ik lees uw verhaal iets anders. Mijn antwoorden boven zijn welgemeend. Mocht uw verhaal iets anders zijn als boven omschreven, kunt u mij ten allen tijde via de link berichten een persoonlijk bericht sturen.

Veel sterkte, voor u en uw partner en laat u samen niet zomaar uit het veld slaan. U heeft namelijk rechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit wel een hobbel op de weg: de partner twijfelt aan wel of niet opereren... als opereren de weg is om weer aan het werk te kunnen kan dit uitstel als obstructie van het genezingsproces gezien worden en dat stelt het bedrijf uiteraard niet op prijs: ze zitten daar niet te wachten op mensen die 'voor hun plezier' in de ziektewet zitten.
(Ik begrijp wel dat je partner het niet voor zijn plezier doet, maar het standpunt van het bedrijf is ook wel logisch: niet opereren is niet beter worden, en het bedrijf mag blijven betalen.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geachte AdrieK, ik zie obstructie iets anders dan u het wilt uitleggen, maar dit terzijde: Iedereen is verplicht mee te werken aan zijn of haar herstelproces. Echter het is NIET zo dat als u zich niet laat opereren, men dit aan kan rekenen als zijnde niet meewerken. Er kunnen veel meer andere redenen zijn waarom iemand zich niet laat opereren, cq. in het ergste geval: niet geopereerd MAG worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit het met risicovolle operaties? Stel; iemand heeft een klacht, kan kiezen voor een operatie, maar deze operatie kan er ook voor zorgen dat de aandoening erger wordt omdat het een ingewikkelde operatie is en er vanalles mis kan gaan? En dat dus ook vantevoren wordt aangegeven? Dan lijkt het mij dat je daar als patiënt de tijd voor mag nemen om te beslissen of je dat risico wel wilt nemen.. En wat als je beslist om het niet te doen omdat het risico te hoog is, kunnen ze je dan wél verplichten om weer te gaan werken? Zomaar uit interesse, ik vind het namelijk erg krom dat wanneer je ziek bent je in principe niet serieus genomen wordt en je verplicht wordt om weer te gaan werken, je bent maar een nummertje.. Je merkt snel genoeg of iemand écht ziek is of zich maar gewoon een beetje aanstelt.
Wat hij in ieder geval niet moet doen is zelf ontslag nemen!!
Wat hij of jullie wel moeten doen is jullie vraag bij een gespecialiseerde advocaat neerleggen op het gebied van arbeidsrecht/ontslagrecht. Bij veel advocaten kun je terecht voor een gratis eerste gesprek en anders kun je je vraag eventueel nog kwijt op www.gratisadviseurs.nl hier zijn ook advocaten op het gebied van ontslagrecht en arbeidsrecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst ben je verplicht om zoveel mogelijk mee te werken.
Dan rijst de vraag hoeveel is er mogelijk.
Goed dat je daarom een second opinion aanvraagt aangezien jij en de bedrijfsarts van mening verschillen.
Uiteindelijk kan zelfs een rechter zich hierover buigen ook nog.
Je moet werk doen wat geschikt is dat sowieso.
Als er maar iets is wat hij kan moet hij dat dus doen.
Als er specialisten zijn die zeggen dat hij dat niet kan dan heeft de werkgever daar rekening mee te houden aangezien ze anders zorgen dat hij nog zieker word.
dat doen ze nu zo te horen al door elke dag te bellen.
Dit klinkt echt buitensporig veel.
Dit is moeilijk door mij te beoordelen natuurlijk omdat er altijd veel meespeelt bij verschillende partijen.
Schakel zeker ook juridische hulp in.
Dat kan bijvoorbeeld via juridisch loket of vakbond.
Sterkte met het hele gebeuren en laat je vooral niet gek maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alle informatie van de werkgever via iemand anders binnen laten komen (beste vriend, broer, advocaat).

even rust...

bij juridisch loket of sociaal raadsman of goede bekendE advocaat (pro deo ?) informeren alles vertellen en JE NIET LATEN OPJAGEN ...

ik spreek uit eigen ervaring.

de afdeling HR/pers.zaken zal bellen niet aannemen, maar net als de bedrijfsarts verwijzen naar broer, advocaat, vriend.

eventueel alle telefoontjes op een antwoordapparaat binnen laten komen en ondertussen dus wijzer worden door ()internet (zelf zoeken) ()juridisch loket ()sociaal raadsman die je echt willen helpen!
en als het nog nodig is ergens anders (ander ziekenhuis, andere arts en ZEKER NIET BIJ HET UWV) een second opinion aanvragen.

geloof me ik heb iets vergelijkbaars mee gemaakt en ik ben wel ontslagen . ze belden mij thuis op dat ze me wilden ontslaan terwijl ik ziek was ! jullie zijn samen, samen ben je sterk, houd vol en zoek hulp.

Toegevoegd na 12 minuten:
de bedrijfsarts mag je zeker niet tegenwerken, maar als je verwijst per antwoordapparaat naar je advocaat is dat geen tegenwerken .....

sterkte !