Heb je nu studiefinancering voor 4 jaar of niet?

Ik hoor van verscheidene mensen om mij heen dat je studiefinanciering voor maar 4 jaar heb, tenzij je een geneeskundestudie doet of een master begint, bij dit laatste krijg je dan gewoon weer 'nieuwe' stufi en bij de geneeskundestudie duurt die stufi 6 jaar. Hoe zit dit bij de 'normale' studies? Krijg je nu stufi voor maar 4 jaar, of 10 jaar, of totdat je klaar bent met je stufi? De meeste vrienden die ik ken hebben door allerlei omstandigheden (school doet zich te goed voor, open dagen en meeloopdagen gaven een slecht beeld van de opleiding, etc.) de verkeerde studie gekozen en hadden uiteindelijk dus een jaartje verprutst. Daardoor zouden ze bij hun volgende hbo- of universiteitsstudie het laatste schooljaar zelf moeten betalen... Vandaar dat ik dit graag zou willen weten of dit maar voor 4 jaar geldt, of meer, aangezien ik anders nu al zou moeten sparen om dat laatste jaar überhaupt te kunnen veroorloven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je krijgt in principe vier jaar een prestatiebeurs die wordt omgezet in een gift wanneer je binnen 10 jaar een diploma behaald in het hoger onderwijs. Bij bijvoorbeeld geneeskunde kan dit langer zijn, haal je alleen een universitaire bachelor is dat weer korter (drie jaar). Dit wordt achteraf bekeken.

Na deze 4 jaar kun je nog gedurende drie jaar lenen. Daarna is het in principe afgelopen en betaal je alles zelf. Soms is het mogelijk langer een prestatiebeurs te krijgen, maar dat hangt vaak samen met familieomstandigheden en/of ernstige ziekte.

Normaal gesproken zullen jouw vrienden hun uitloop moeten lenen of zelf bekostigen. Ze blijven wel gewoon het wettelijke collegegeld betalen als het een eerste studie betreft. Afhankelijk van af ze thuis of uitwonend zijn kost dat ze enkele honderden tot drieduizend euro per jaar uitloop.

Toegevoegd na 53 seconden:
Dit is inderdaad wel de huidige situatie. Mogelijk zal in de toekomst een leenstelsel bestaan waarbij alleen de aanvullende beurs nog een gift is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je krijgt wanneer je in 2013 begint met je studie, 4 jaar studiefinanciering. Wanneer je in 2014 begint krijg je te maken met het financieel leenstelsel. Dit betekent dat je alles moet gaan lenen, dus dan ben je duurder uit.
Dit plan is echter nog niet door de 1e en 2e kamer heen, dus het kan zijn dat het nog flink wordt aangepast of zelfs niet doorgaat. Anders zou het zou zijn dat je gewoon 4 jaar stufi krijgt.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.