na 15 jr in spanje ga ik nu terug naar ndl. ga bij mijn zuster wonen heb geen inkomen,geeft dit belastingtechn.problemen voor hun?

zwager heeft aow en pensioenuitk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

ja, normaliter als je iemand uit het buitenland hierheen wilt halen voor langere tijd heeft dat nogal wat consequenties, haken en ogen. Ze moeten bijvoorbeeld borg voor je kunnen staan, en ik vrees dat ze met dat inkomen niet genoeg verdienen om jou te mógen (let wel, mogen, niet zozeer kunnen) onderhouden.
Dat betekent dat je je eigen inkomen moet verzorgen, en ik durf te betwijfelen of je in die situatie terecht kunt in de bijstand.

Het beste kun je je goed laten informeren bij de belastingdienst en de sociale dienst. Je zou wel een tijdje bij ze kunnen logeren tot je werk gevonden hebt, maar wonen zal een stuk lastiger worden.

Vergeet vooral niet dat je bijvoorbeeld verzekerd moet zijn sowieso voor je ziektekosten en je aansprakelijkheid, en wie gaat dat betalen ? Hoe snel denk je zelf weer werk te kunnen vinden en een eigen woning te kunnen betrekken ? Dat zijn allemaal zaken die meespelen natuurlijk. Het is gewoon een remigratie, met alle rompslomp en uitzoekerij die daarbij hoort, maar een baan vinden heeft vermoedelijk de eerste en hoogste prioriteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Joke de NL nationaliteit heeft, gelden er geen borgregels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, dat scheelt dan wel een hoop denk ik.
Maar dan nog zou ik me blijven afvragen wie haar verzekeringen enzo moet betalen....ik zou me zeer grondig informeren dunkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en volgens mij geldt dat allemaal niet voor EU inwoners. Die hebben vrijheid van vestiging en werk e.d. binnen de EU.
Als je geen inkomsten uit werk hebt kun je een uitkering aanvragen en die zul je krygen ook al woon je by je zus. Voor je zus en zwager ziet het er helaas met de belasting minder uit. Ook al betaal je hun niks,hun zien het als kamerbewoning en dat is n inkomstenbron en daar betalen ze belasting over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Joke,
Op onderstaand website (ssh, allerlei info voor kamerverhuurders) vond ik dat mensen met een AOW niet worden gekort op hun AOW als ze een kamer verhuren. Als jij een uitkering aanvraagt zal het wel verschil maken voor de hoogte van jouw uitkering, volgens mij, want dan word je zelf als 'voordeurdeler' aangemerkt...

Toegevoegd na 4 minuten:
Eigenlijk is de tip dus: zorg dat je zo snel mogelijk weer 'aan de bak' bent, of een flinke zak geld meeneemt uit Spanje zodat je geen uitkering hoeft aan te vragen. Hopelijk gaat dat lukken in deze tijd, succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf bij de hand gehad in 2004, ik heb toen mijn ouderlijk huis als postadres opgegeven bij inschrijving. Kreeg echter geen uitering daar ik vrijwillig naar het buitenland ben gegaan. Had geen gevolgen voor mijn vader. Ben trouwens met geluk de inburgingscurcus misgelopen, want die hoort er ook bij tegenwoordig. Op het moment dat je weer even gewerkt hebt heb je wel recht op een uitkering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Jeroen ligt het anders (eerdere vragen teruglezend).
De vraag aan Joke is, hoe oud je bent, hoe was je verzekerd in Spanje, ben je soms verlaten. Je zult het wel een beetje moeilijk krijgen. Hoe moeilijk kan ik niet zeggen, omdat ik niets van je weet. Het enige dat ik kan zeggen is, ga niet bij de pakken neerzitten. Alhoewel NL is geen paradijs.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aan de andere kant ben je misschien nog redelijk jong en voor een jonge vrouw is er altijd werk. Van een supermarkt tot huishoudelijk werk. Dus doe je best en steek de handen uit de mouwen.