Wat zijn de gevolgen van de economische crisis op de gezondheidszorg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je de zorg.
Of bedoel je de gezondheid?

Het beste antwoord

Door de economische crisis gaat de overheid eigenlijk op alles in Nederland bezuinigen, ook op de gezondheidszorg.

- Sinds 1 januari 2012 is het basispakket versoberd en ook miv 1 januari 2013 vindt er een aantal veranderingen plaats. Enkele voorbeelden zijn: Het eigen risico gaat omhoog naar € 350, rollators en andere eenvoudige loophulpmiddelen gaan uit het basispakket en er komt een eigen bijdrage van 25% bij de aanschaf van gehoortoestellen e.d.

- De uitleen van hulpmiddelen verdwijnt per 1 januari 2013 uit de AWBZ. Hulpmiddelen zijn dan alleen nog ondergebracht in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

- In 2013 wordt een begin gemaakt met het scheiden van wonen en zorg. Nieuwe cliënten die in 2012 nog in aanmerking zouden komen voor een licht zorgzwaartepakket (ZZP 1-2) en een indicatie voor zorg in een instelling (intramuraal), krijgen in 2013 een indicatie voor zorg thuis (extramuraal).

- Met ingang van 1 januari 2013 verandert voor veel mensen de zorgtoeslag. In het algemeen geldt dat huishoudens met lagere inkomens een hogere toeslag ontvangen en huishoudens met hogere inkomens minder toeslag ontvangen.

je kan meer informatie vinden op http://www.zorghulpatlas.nl