Wat is de overlevingskans van een groot Nederlands bedrijf?

Deze tijd van snelle veranderingen vraagt om een hoog adaptievermogen. maar grote bedrijven hebben met een OR te maken, wat een sterk remmende werking heeft. Is het niet in belang van medewerkers dat het bedrijf overleefd en dus dat de OR sneller en flexibeler wordt? M.a.w. is het spanningsveld tussen werkgever en werknemer nog wel "vruchtbaar" of moet hier iets .... veranderen. Hoe denkt men daarover in OR land? (lees momenteel in "örganize with chaos" van robin mc rowley & joseph roevens)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is ook en filosofie die zegt dat je een groot bedrijf moet hakken in kleine zelfstandig opererende onderdelen, zo blijven ze flexibel en hebben wel alle voordelen van een groot bedrijf. Optimum van aantal werknemers zou rond de 100 liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een or hoeft mijns inziens echt geen remmende werking te hebben. Veel werknemers en ook een or snappen wel waarom bepaalde beslissingen genomen moeten worden. Wanneer je een or hebt met hart voor de zaak en een zaak met hart voor zijn medewerkers kun je snel schakelen en overleven in een huidig economisch klimaat. Heb je dat niet dan gaat 1 van beide partijen de hakken in het zand zetten. Een onderneming bestaat uit werkger en werknemers en samen moeten ze het rooien. Dat bewustzijn is er heus wel. Heeft dit een remmende werking op je bedrijf dan zou je eerder moeten denken aan het veranderen van je directie en/of OR