Waarom kunnen bedrijven wel hun facturen digitaal per e-mail ontvangen, maar moeten particulieren zelf hun factuur ophalen ?

Komt dat door privacy wetgeving of tegen (identiteits)fraude ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar moet dat dan?
Ik ontvang (als particulier) elke maand facturen digitaal per mail.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja hoezo zelf ophalen begrijp niet wat je hiermee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kunnen bedrijven makkelijk als ze maar jouw emailadres hebben.
Heb hier een monteur die de factuur van de reparaties gewoon naar mijn emailadres stuurt. En dat zullen meerdere bedrijven in de toekomst ook wel kunnen. Maar een hoop werken hier (nog) niet mee omdat ze jou emailadres niet hebben.

Antwoorden (2)

particulieren kunnen dat ook, alleen is dit vrij nieuw en nog best prijzig. Als je een paar jaar verder bent zal je bijna niet meer anders zien.

In onze webshop hebben wij al een soort digitale factuur/betalingsmogelijkheid, bij een bestelling gewoon betalen met Ideal, maar ook via een mail een link naar Ideal om te betalen. Als je die mooi zou aankleden lijkt dat ook op een digitale factuur.

Toegevoegd na 2 minuten:
met prijzig bedoel ik, dat het bedrijf die die factuur verzend extra kosten heeft die hij moet betalen aan de bank e.d.

Toegevoegd na 4 uur:
Met factuur bedoel ik niet alleen een briefje me bedragen enz. maar me betaallink e.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen algemene regel die een bedrijf verbiedt om facturen digitaal uit te reiken aan particulieren. Het voorval wat ongetwijfeld aan de vraag ten grondslag ligt is dus waarschijnlijk specifiek voor dat bedrijf. Wellicht is de oorzaak de manier waarop zij de administratie voeren.

Sterker nog, ik krijg facturen zeker wel digitaal. Onder andere van mijn mobiele telefoonaanbieder en van mijn kabelaanbieder. Het kan dus wel degelijk