Waarom mag het CVZ de beslagvrije voet negeren?

Ik maak me grote zorgen om mijn vriendin. Zij heeft een bijstandsuitkering en heeft een aantal maanden de zorgpremie niet kunnen betalen, met als gevolg dat het CVZ (College voor Zorgverzekeringen) nu de zgn. Bestuursrechtelijke Premie inhoudt op haar uitkering. In de brief die ze daarover heeft ontvangen, wordt het 'broninhouding' genoemd. In plaats van de normale premie van ca. € 105,- wordt er nu € 160,- ingehouden en tot overmaat van ramp blijft de achterstand gewoon staan. Daar wordt niets op afgelost door deze inhouding. Zij is alleenstaand en heeft geen kinderen, en ze krijgt nu zo'n € 720,- netto per maand uitgekeerd i.p.v. € 880,-

Ze is onlangs bij loket Schuldhulp geweest en daar is haar verteld dat de beslagvrije voet € 842,- is. Ze realiseert zich wel dat dit iets totaal anders is dan een beslaglegging, maar ze begrijpt niet waarom het CVZ de beslagvrije voet mag omzeilen. Hoe zit dit? Waarom kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Tegen de 'broninhouding' van het CVZ kan uw vriendin niets doen, behoudens zorgen dat de achterstand zo snel mogelijk wordt ingelopen en er weer via een zorgverzekeraar de normale premie wordt betaald

Dit vloeit voort uit de wettelijke verplichting om verzekerd te zijn tegen ziektekosten en daarvoor premie te betalen.

Een bijstandsgerechtigde heeft meestal recht op de volledig zorgtoeslag (in 2013 max 1060 voor een eenpersoonshuishouden). Dit is - behoudens de nu opgelegde boete - toereikend voor een basisverzekering (vanaf 92,50 per maand = 1115,40 per jaar).
Iedere bijstandsgerechtigde doet er dus verstandig aan in ieder geval de premie basisverzekering te betalen en daarvoor de zorgtoeslag aan te vragen en te reserveren.

Een bekend pijnpunt daarbij is wel dat die zorgtoeslag niet beslagvrij is.

De broninhouding invloed op de aflossingscapaciteit die overblijft voor andere schuldeisers. Als een deurwaarder beslag heeft gelegd op uw uitkering of als de uitkeringsinstantie zelf elke maand een bedrag op uw lopende uitkering inhoudt (zogenaamde "verrekening") vanwege een schuld uit terugvordering, dan kunt u de deurwaarder (bij beslag) of uitkeringsinstantie (bij verrekening) verzoeken om de beslagvrije voet te herberekenen en de maandelijkse inhouding aan te passen. Ook als er beslag is gelegd op uw zorg- of huurtoeslag, kunt u om herberekening vragen bij de schuldeiser.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat ze anders ook onbeperkt 150 op de snelweg mag gaan rijden. Dit is gewoon een boete, en daar word je niet van vrijgesteld omdat je te weinig inkomen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erg kort door de bocht, vooral de vergelijking met snelheidsoverschrijding. Een boete die je daarvoor krijgt, is eenmalig. Mijn vriendin komt nu maandelijks 55 euro te kort. Structureel. Dat vind ik nogal een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is ook vrij kort door de bocht, maar zo is het nu eenmaal. Het blijft gewoon een boete op geen zorgverzekering betalen, en zoals de persoon hieronder al meldt is de zorgtoeslag voor een bijstandsgerechtigde gelijk aan de premie, dus als uw vriendin ervoor gekozen heeft dat geld ergens anders voor te gebruiken, dan vind ik dat als medebetaler van dat geld niet eens geheel onterecht.